• Home Slider01

Delft H2 boot120 studenten van de Technische Universiteit in Delft werken de komende maanden aan de Hydro Motion, de eerste raceboot ter wereld op waterstof. De ontwerpfase van de boot is inmiddels afgerond, nu zijn de studenten bezig met het bouwen van de romp van de zeer energiezuinige boot. In juli moet het vaartuig gereed zijn, want dan staat de Solar Energy Boat Challenge op het programma. Een race die dit jaar plaatsvindt in Monaco.

Het TU Delft Solar Boat Team maakt dit jaar de grote stap van zonne-energie naar waterstof. Met het oog op duurzaamheid worden daarom de rompen van de trimaran, die al zijn gebouwd in 2019, hergebruikt. Het zonnedek wordt eraf gehaald en de rompen worden opgeschuurd en verstevigd. Ook worden er nieuwe carbon onderdelen gemaakt. Veel aandacht krijgen de vleugels onder het wateroppervlak, die de ruim 1000 kg wegende boot straks uit het water moeten liften.

De werkzaamheden worden uitgevoerd in Vollenhove, in de werkplaats van Rondal, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de verwerking van composiet in de scheepvaart (foto). Rondal is een van de hoofdpartners van het team en ondersteunt niet alleen op een financieel vlak, maar vooral met de kennis en expertise en stelt de faciliteiten van het bedrijf beschikbaar. Rondal is in 1976 opgericht door Royal Huisman Shipyard en heeft 65 mensen in dienst.

Zowel de medewerkers van Rondal als de studenten van het TU Delft Solar Boat Team vinden het een te gekke ervaring om samen aan dit innovatieve waterstofproject te mogen werken. Op 10 mei zal de doop van de boot plaatsvinden. Het wordt een feestelijk online evenement waar het team de gebouwde boot aan de buitenwereld zal tonen.

Romd de Universiteit worden verschillende waterstofprojecten uitgewerkt. Gistermiddag bracht  koning Willem-Alexander een informeel werkbezoek aan de TU Delft. Het bezoek aan de universiteit stond in het teken van waterstof. De Koning sprak met onderzoekers en studenten over onder meer de wetenschappelijke stand van zaken rond waterstof, de toepassing van waterstof in de transportsector en de mogelijke bijdrage van waterstof aan de energietransitie.

Waterstof Magazine zal de komende maanden de verrichtingen van het studententeam en de Hydro Motion blijven volgen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl