• Home Slider01

Groningen Coradia iLint kopieDe Europese Investeringsbank heeft gisteren bekendgemaakt 3,4 miljard euro te gaan investeren in duurzame ontwikkelingen in heel Europa. Een bedrag van 700 miljoen gaat naar duurzame mobiliteit. Een van de projecten die daarvan profiteren is het initiatief in het noorden van Nederland voor vier treinen op waterstof. De provincie Groningen wil vanaf 2024 treinen op waterstof laten rijden tussen de stad Groningen en Stadskanaal en op de aan te leggen ‘Wunderline’ tussen Groningen en Bremen. Eind vorig jaar heeft de provincie al laten weten dat het streven is de schone treinen in 2025 op het spoor te hebben. In 2035 wil de provincie alle Groningse dieseltreinen vervangen door treinen op waterstof. 

De plannen van de provincie volgen op een succesvolle proef met een waterstoftrein. Deze reed het afgelopen jaar een paar weken op proef op het baanvak Groningen-Leeuwarden. De resultaten waren zo positief dat er nu een volgende stap wordt gemaakt. Dat kan alleen in overleg met de huidige exploitant, die een concessie heeft tot en met 2035 en zijn calculaties gebaseerd heeft op dieseltreinen. Een kilometer rijden met een waterstoftrein is voorlopig duurder dan een kilometer met een dieseltrein. Als de huidige vervoerder overstapt zal de provincie met extra geld moeten komen.

Er staan echter twee nieuwe verbindingen op de planning: een lijn tussen Stadskanaal en Groningen en de ‘Wunderline’ van Groningen naar Duitsland. Naar verwachting wil de provincie daar de nieuwe waterstoftreinen gaan inzetten.  

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl