• Home Slider01

Coradia ILint zugSteeds meer landen binnen Europa kiezen voor treinen op waterstof als de huidige dieseltreinen zijn afgeschreven. Dat blijkt uit cijfers gepubliceerd door verschillende treinfabrikanten uit Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. De Franse treinfabrikant Alstom begon drie jaar geleden met de eerste waterstoftreinen in het noorden van Duitsland, inmiddels zijn er tientallen treinen met een brandstofcel besteld door meerdere landen in Europa. Maar nog veel meer landen overwegen over te schakelen naar waterstoftreinen, als wordt gereden over een niet geëlektrificeerde spoorlijn.

De eerste waterstoftreinen in Europa zijn in 2018 in gebruik genomen in het noorden van Duitsland. Bij de laatste evaluatie is gebleken dat de treinen fantastisch presteren, waardoor steeds meer landen en regio’s zijn geïnteresseerd. Er zijn inmiddels zes waterstoftreinen verkocht aan spoorwegexploitant Ferrovie Nord Milano (FNM) in het noorden van Italië. Daar wordt over een paar jaar de dienstregeling langs het Iseo-meer gereden op waterstof.

In Frankrijk zijn deze maand 12 waterstoftreinen besteld die gaan rijden op regionale niet geëlektrificeerde sporen in het oosten van het land. In Schotland moet eind dit jaar een waterstoftrein gaan rijden.

Maar de grootste bestelling tot nu toe komt uit de Duitse deelstraat Hessen. Daar gaan met ingang van de dienstregeling 2022/2023 27 treinen op waterstof rijden voor de Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV). Onderdeel van het project is het grootste waterstoftankstation ter wereld.

En er volgen nog meer landen. Zo hebben Nederland, Denemarken, Oostenrijk en Spanje laten weten zeer geïnteresseerd te zijn in waterstoftechnologie op het spoor.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl