• Home Slider01

Rochelle catamaranFountaine Pajot, een van de grootste catamaranbouwers ter wereld, gaat waterstof gebruiken voor de energievoorziening aan boord. Vanaf begin 2022 zullen de eerste schepen voorzien worden van de REXH2, een stroomgenerator die werkt op waterstof. Het apparaat is ontwikkeld door startup EODev uit Saint-Malo die gebruik maakt van de nieuwste brandstofcel van Toyota. Toyota is sinds begin april aandeelhouder in de startup.

“Het doel is om alle apparaten aan boord te kunnen bedienen, van de verlichting tot de kookplaten en de airconditioning, zonder gebruik te hoeven maken van een dieselgenerator, die lawaaierig en vervuilend is “’ zeht Romain Motteau, directeur van Fountaine Pajot. "Waterstof een ideale oplossing wanneer de boot voor anker ligt, waardoor de passagiers kunnen genieten van de geneugten van de zee en het zwemmen in totale rust.”

In vergelijking met een 100% elektrisch systeem heeft de waterstof-installatie het voordeel van een aanzienlijke gewichtsbesparing en daarmee samenhangend energieverbruik. De waterstof die het systeem aan boord voedt, wordt in gecomprimeerde vorm opgeslagen bij 350 bar. De waterstofgenerator REXH2 vraagt ongeveer 1 m3 ruimte aan boord en weegt 400 kilo.

Energy Observer Development, kortweg EODev is opgericht in maart 2019, en heeft technologische innovaties ontwikkeld op basis van experimenten die gedurende vier jaar op zee zijn uitgevoerd door de inmiddels wereldberoemde Energy Observer. Deze catamaran haalt zijn energie uit een combinatie van verschillende energiebronnen zoals fotovoltaïsch, wind en waterstof. De technologie zal nu worden geïmplementeerd in een reeks luxe catamarans die worden ontwikkeld en geproduceerd door Fountaine Pajot. Het bedrijf uit de Franse kustplaats La Rochelle wil heeft tot doel de stroomvoorziening van de nieuwe reeks luxe catamarans van het type Samana 59 (foto) te hybridiseren met de REXH2-generator van EODev. De integratie van het systeem zal worden uitgevoerd door Alternatives Energies, een partnerbedrijf, eveneens gevestigd in La Rochelle.

Deze eerste stap naar waterstof maakt deel uit van het grotere Odyssea 2024-plan van Fountaine Pajot. Het doel van de werf is om in 2050 koolstofvrij te zijn, zowel bij de productie van boten als bij het gebruik ervan. Als de pilot succesvol verloopt is de volgende stap de integratie van EODev-systemen in andere (motor)schepen, van verschillende grootte.

EODev maakt niet alleen stroomgeneratoren voor maritieme toepassingen. Het bedrijf produceert ook de GEH2-generator voor op land en de SYSH2, een drijvend mobiel tankstation, speciaal ontworpen voor de productie en distributie van waterstof.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl