• Home Slider01

Hoogezand vuilnisauto“Overheden subsidiëren te veel de uitrol van waterstoftankstations, maar het is beter het gebruik van voertuigen op waterstof te stimuleren.” Dat is de opvatting van Hans van Veen, initiatiefnemer van H2-E Waste Logistics. “Door vuilnisauto’s op waterstof te laten rijden is er voor tankstationhouders een gegarandeerde afzet van waterstof. En dat stimuleert het investeren in schone tankstations.”

Hans van Veen signaleert een kip-ei probleem bij de uitrol van waterstoftankstations. Als er geen voertuigen zijn investeert een tankstationhouder niet in een kostbaar tankstation. Voor beheerders van wagenvloten is waterstof niet interessant als er geen tanklocatie is. Van Veen denkt via vuilnisauto’s deze cirkel te kunnen doorbreken.

“Gemeenten hebben een duurzaamheidsagenda en daar maakt de uitstoot van voertuigen onderdeel van uit. Vuilnisauto’s rijden dagelijks in verstedelijkte gebieden en gebruiken veel energie. Door gezamenlijk te investeren in schone waterstofvoertuigen kan de prijs flink omlaag. Dat is de eerste winst. De vuilnisauto’s stoten vervolgens ook geen schadelijke stoffen meer uit in de bebouwde omgeving. De waterstoftankstations voor de vuilniswagens moeten wel openbaar zijn om ook logistieke bedrijven de kans te geven om op waterstof over te schakelen. En voor personenauto’s die intensief gebuikt worden is waterstof ook een prima oplossing. Dit is een logisch traject waarbij van de overheid in de beginperiode een sturende rol moet uitgaan”.

In Nederland rijden momenteel ongeveer 3.500 vuilnisauto’s rond, nagenoeg allemaal op diesel. Door deze voertuigen, zodra ze zijn afgeschreven, te vervangen door waterstofwagens, wordt een voorspelbaar en gegarandeerd verbruik van waterstof gecreëerd. Grote inzamelaars vervangen jaarlijks tot tien vuilniswagens, kleinere organisaties minder dan vijf. “Kijk je echter naar de totale vloot en je organiseert de vervanging collectief, dan praat je snel over 150 tot 200 stuks per jaar en dat meerdere jaren op rij”, aldus van Veen. “Dat is een lonkend perspectief waar zelfs de grote producenten belangstelling voor zullen hebben. Voor het uitvoeren van de aanbestedingen is wel een collectieve juridische entiteit nodig, bijvoorbeeld een stichting zonder winstoogmerk. Hier kunnen de deelnemende organisaties de voertuigen die ze nodig hebben kopen of leasen.”

Een rapport over de bevindingen van H2-E Waste Logistics ligt inmiddels bij het ministerie van I&W, maar daar gaan ze uiteindelijk niet over de aanschaf van schone vuilnisauto’s. De initiatieven moeten volgens Den Haag komen vanuit het land. Wel is het initiatief opgenomen in het Nationaal waterstof programma van EZK.

Belangstelling voor dit project? Mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Foto: Bij de firma Holthausen in Hoogezand worden vuilnisauto’s en reinigingsvoertuigen omgebouwd naar waterstof.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl