• Home Slider01

Russelheim Opel VivaroEind dit jaar gaat Opel zijn eerste voertuigen op waterstof seriematig produceren in Duitsland. Dat zegt Michael Lohscheller, CEO van Opel. Als eerste richt de autoproducent zich op de markt van bestelwagens, in totaal zullen van eind 2021 tot 2023 in de fabriek in Rüsselsheim bij Frankfurt 2.000 voertuigen van de Opel Vivaro-e en zijn zustermodellen worden geproduceerd. Vanaf deze zomer kunnen de voertuigen worden besteld. In een interview met Business Insider legt Opel-baas Lohscheller deze week uit hoe de automaker weer winstgevende groei wil creëren. De brandstofcel speelt hierin een belangrijke rol, terwijl bij de Duitse concurrenten alle aandacht naar batterij-elektrisch gaat.

“In 2016 melden we voor het eerst dat Opel op de elektrische toer gaat”, zegt Michael Lohscheller. “Dat klopt nog steeds, want enerzijds helpt elektromobiliteit ons bij het CO2-probleem en anderzijds geloven we dat batterij-elektrische mobiliteit de toekomst zal zijn, vooral voor kleinere voertuigen zoals de Corsa of Mokka. Maar er zijn ook segmenten, zoals lichte bedrijfswagens, waar waterstof nu een goede kans maakt. We doen daar 20 jaar onderzoek naar en zien dat de CO2-balans van groene waterstof uitstekend is. En je mag de snelheid van tanken niet vergeten, met de brandstofcel-voertuig kan dat in drie minuten. Maar we gaan ons niet alleen focussen op waterstof, we gaan selectief te werk. Met de Opel Vivaro (foto), een van onze busjes, starten we dit jaar met kleine series brandstofcellen en schalen daarna op. We hebben contact met veel klanten die snel tanken en economisch rendement aantrekkelijk vinden. We kunnen ons dus goed voorstellen dat de brandstofcel een toekomst heeft, zeker bij lichte bedrijfswagens. Aan de andere kant zul je in de toekomst geen brandstofcel meer zien in een kleine auto zoals de Opel Corsa.”

Opel meldt verder dat de kosten van waterstof als nieuwe technologie in het begin fors zullen zijn. Maar bij opschaling zal deze naar verwachting snel dalen. In eerste instantie concentreert de autofabrikant zich op klanten die bereid zijn iets meer te betalen voor schoon transport. De aanschafprijs is niet alleen maatgevend, ook de onderhoudskosten, levensduur en restwaarde spelen een belangrijke rol bij de omschakeling naar schone waterstof.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl