• Home Slider01

Rotterdam 1Studenten van de Technische Universiteit in Delft hebben deze week de Hydro Motion, de eerste raceboot ter wereld op waterstof, gepresenteerd. De officiële doop werd verricht door oud-politicus Jan Terlouw in het Maritiem Museum Rotterdam. De boot maakt gebruik van een liftsysteem zodat het vaartuig bij hoge snelheid boven water zweeft om de weerstand te verminderen. De komende maand moet het vaartuig helemaal gereed zijn, want dan staat de Energy Boat Challenge van Monaco op het programma. De boot doet mee in de Open Sea Class. Er zal niet alleen geracet worden tegen studenten, maar ook tegen commerciële partijen.

Het TU Delft Solar Boat Team maakt dit jaar de grote stap van zonne-energie naar waterstof. Met het oog op duurzaamheid zijn daarom de rompen van de trimaran, die zijn gebouwd in 2019, hergebruikt. Het zonnedek is eraf gehaald en de rompen zijn opgeschuurd en verstevigd. Ook zijn er nieuwe carbon onderdelen gemaakt. De unieke haakse vleugels onder het wateroppervlak moeten de ruim 1000 kg wegende boot bij hoge snelheid uit het water liften.

De werkzaamheden zijn uitgevoerd in Vollenhove in de werkplaats van Rondal, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de verwerking van composiet in de scheepvaart. Rondal is een van de hoofdpartners van het team en ondersteunt niet alleen op een financieel vlak, maar vooral met de kennis en expertise en stelt de faciliteiten van het bedrijf beschikbaar. Rondal is in 1976 opgericht door Royal Huisman Shipyard en heeft 65 mensen in dienst.

De Monaco Energy Boat Challenge wordt van 6 tot 10 juli 2021 gehouden.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl