• Home Slider01

Hyundai rotum TramHet Koreaanse Hyundai-concern heeft een tram aangekondigd die rijdt op waterstof. Het voertuig komt uit de fabriek van dochteronderneming Hyundai Rotem is wordt momenteel ontwikkeld. In maart 2022 zal het voertuig voor een periode van anderhalf jaar worden getest in Ulsan, een stad met 1,1 miljoen inwoners aan de Japanse zee. Hyundai noemt het voertuig een ‘mobiele luchtreiniger’.

De nieuwe tram maakt gebruik van een soortgelijke brandstofcel die wordt geplaatst in de Hyundai NEXO. Het voertuig krijgt een aantal hogedruktanks geschikt voor 700 bar en kan daardoor 2 keer zoveel waterstof tanken als vergelijkbare waterstofvoertuigen van concurenten elders op de wereld. Het prototype van de tram bestaat uit drie afzonderlijke delen en kan tot 100 personen tegelijk vervoeren.  De tram kan 150 kilometer afleggen met een snelheid van 70 km / u op een volle tank met 42 kilogram waterstof. Het innovatieve voertuig kan op afstand of handmatig worden bestuurd.

Hyundai Rotem is van plan om de prestaties van de waterstofaangedreven tram te optimaliseren tijdens het uitvoeren van testritten tussen maart 2022 en eind 2023 op een stuk van de bestaande Ulsanhang-lijn van Ulsan tussen Taehwagang en Ulsanhang-stations, een traject van 4,6 kilometer. Een eerste klant heeft zich al gemeld, de stad Changwon is van plan om trams op waterstof te gebruiken voor de stadsspoorweg, die naar verwachting in 2030 opengaat.

Naast de tram werkt Hyundai ook aan de ontwikkeling van treinen op waterstof die vanaf 2024 klaar moeten zijn. Rond 2030 denkt het bedrijf een hogesnelheidstrein op waterstof te hebben ontwikkeld. Bussen van Hyundai op waterstof rijden inmiddels al in Korea. Op de internationale markt heeft Hyundai te maken met verschillende andere bedrijven die veel investeren in openbaar vervoer op waterstof. In Landen als Japan, Frankrijk en Duitsland worden ook trams en treinen op waterstof te ontwikkeld.

De bijnaam ‘mobiele luchtreiniger’ dankt de Koreaanse tram aan het zuiveren van de buitenlucht. Om waterstof in de brandstofcel te kunnen omzetten in stroom wordt veel buitenlucht aangezogen. De lucht die het voertuig uiteindelijk uitblaast is aanzienlijk schoner dan de ingevoerde lucht. De tram draagt daardoor bij aan sch0nere buitenlucht.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl