• Home Slider01

lauwersoog EcolutionnEen bijzondere combinatie in Nederland. Daar wordt momenteel een zeilschip op waterstof getest. De hulpmotor op fossiele brandstof is verwijderd en vervangen door een brandstofcel. Nu verplaatst het schip zich niet alleen geruisloos als het zeilt, maar ook als het de haven binnenvaart.

De 14 meter lange zeilboot met de naam Ecolution is zo’n 10 jaar geleden ontworpen door de inmiddels overleden Nederlandse astronaut Wubbo Ockels. Nadat het door verschillende eigenaren is gekocht en weer verkocht werd het schip eigendom van de stichting WadDuurzaam die de boot aanmeerde in de haven van Lauwersoog. Daar is meer dan twee jaar gewerkt om het schip te voorzien van een waterstofaandrijving.  

Voor bestuurslid Albert Keizer van WadDuurzaam is het een spannend moment. “We testen de samenwerking tussen de brandstofcel, het accupakket en de elektromotoren, we gaan dat finetunen. En we willen weten hoeveel waterstof er bij verschillende snelheden wordt verbruikt. Bij normaal gebruik zouden we 24 uur kunnen varen.”

De brandstofcellen zijn onder in de boot geplaatst en zorgen dat de elektromotoren van stroom worden voorzien. De waterstof ligt -zoals de wettelijke regels voorschrijven- bovendeks opgeslagen. Met stroom van de brandstofcel wordt ook de verlichting, de keukenapparatuur en andere stroomverbruikers gevoed, alles nagenoeg geluidloos. Als op volle zee de zeilen worden gehesen gaat de brandstofcel uit. Op dat moment fungeren de schroeven onder water als aandrijvers voor een dynamo om het schip van stroom te voorzien. Deze dubbele functie is mogelijk doordat de schroefbladen van een zachte materiaalsoort zijn gemaakt, waardoor ze verschillende vormen kunnen aannemen, afhankelijk van de functie die ze vervullen: aandrijving van het schip of energieopwekking. Een accupakket zorgt ervoor dat er vijf dagen stroom beschikbaar is als het schip niet vaart.

Bestuurslid Albert Keizer staat glunderend achter het stuurwiel van de Ecolution. 'Ik bedacht me vanmorgen dat het eigenlijk een historisch moment is’, zegt de directeur van Next Generation Shipyards en bestuurslid van de Stichting WadDuurzaam op RTV Noord. ‘We hebben een kolentijdperk gehad, een dieseltijdperk en dit is de start van het waterstoftijdperk.’

De Ecolution is een zeilschip dat tussen 2007 en 2010 werd gebouwd in opdracht van oud-astronaut Wubbo Ockels. Het heeft zes waterdichte compartimenten, alle systemen zijn dubbel uitgevoerd, kan door twee personen worden gevaren en vier tot zes gasten meenemen. Sinds 2015 is het jacht eigendom van de stichting WadDuurzaam en heeft een ligplaats bij hun duurzaamheidscentrum in de haven van het Groningse dorp Lauwersoog. Het schip wordt ingezet om de aandacht op duurzaamheidsprojecten te vestigen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl