• Home Slider01

Daimler wasserstoffDaimler Truck AG onderzoekt de mogelijkheden om vloeibaar waterstof te tanken voor toekomstige vrachtauto’s. Daarvoor heeft de vrachtautofabrikant een overeenkomst met Gasleverancier Linde gesloten voor de levering van vloeibare waterstof en een bijbehorend mobiel tankstation. Deze moet komen te staan op een testlokatie voor H2-trucks.

Overal op de wereld wordt waterstof voor de mobiliteit in gasvormige toestand gebruikt. Waterstof in vloeibare vorm heeft het voordeel dat de energiedichtheid aanzienlijk groter is dan in gasvorm. Met minder tankvolume kunnen trucks daardoor een grotere actieradius halen. Het nadeel is dat waterstof tot  253 graden onder nul moet worden gekoeld om over te gaan in vloeibare vorm. De tanks moeten daarnaast zeer goed zijn geïsoleerd om te voorkomen dat de waterstof te vroeg verdampt en moet worden afgeblazen.

In 2023 willen de ondernemingen het eerste prototypevoertuig voltanken aan een pilootstation in Duitsland. Linde en Daimler Truck AG streven ook naar een hoge mate van transparantie en openheid wat de relevante interfaces voor de gezamenlijk ontwikkelde technologieën betreft. Door zoveel mogelijk andere ondernemingen in staat te stellen hun eigen tank- en voertuigtechnologieën te ontwikkelen die de nieuwe standaard voor vloeibaar waterstof hanteren, creëren we een wereldwijde massamarkt voor het nieuwe procedé.

BMW heeft jaren geleden een serie personenauto’s ontwikkelt op vloeibare waterstof, maar dit is geen succes geworden. Sindsdien concentreren autofabrikanten zich alleen nog op waterstof in gasvorm.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl