• Home Slider01

Zwitserland Migros TruckDe Hyundai Motor Groep heeft aangekondigd de Europese vloot met vrachtauto’s op waterstof flink te gaan uitbreiden. Sinds vorig jaar rijdt de eerste serie vrachtauto’s van Hyundai in Zwitserland. In eerste instantie begon de proef met acht voertuigen, inmiddels nadert dat aantal de honderd. Nu wil Hyundai uitbreiden naar andere Europese landen. Nederland en Duitsland kunnen als eerste de nieuwe trucks verwachten.

Hyundai wil snel marktaandeel veroveren, nu dominante Europese fabrikanten als Daimler, Volvo en Iveco aankondigen met waterstof verder te willen. Het Koreaanse bedrijf wil zijn voorsprong behouden.  Een nieuwe klasse van de Xcient Hyundai-truck, uitgerust met efficiëntere brandstofcellen met een langere levensduur, zal naar verwachting in het vierde kwartaal va 2021 in Europa aankomen, zei Mark Freymueller, CEO van Hyundai Hydrogen Mobility (HHM). HHM is een joint venture tussen Hyundai en het Zwitserse waterstofbedrijf H2 Energy en biedt sinds oktober vorig jaar waterstofvrachtwagens aan commerciële klanten in Zwitserland. Zij kunnen de voertuigen alleen leasen. De Zwitserse pilot wordt gezien als het meest geavanceerde groene waterstofproject binnen de mobiliteit ter wereld.

HHM is van plan volgend jaar naar andere Europese landen te gaan. "Duitsland en Nederland zijn het meest waarschijnlijk", vertelde Freymueller aan het Duitse persbureau Reuters, maar er is ook interesse van bedrijven uit Oostenrijk, Noorwegen, Frankrijk, Italië, Spanje en Denemarken.

Europa loopt bij de invoer van waterstof wereldwijd voorop, de EU-ministers van Milieu willen dat de CO2-uitstoot van vrachtwagens tegen 2030 met een derde wordt verminderd ten opzichte van 2019. In binnensteden dreigt een verbod op dieseltrucks, vervuilende voertuigen moeten meer belasting betalen en schoon transport krijgt flinke korting op tolwegen.

Hyundai heeft er bewust voor gekozen de Europese uitrol in Zwitserland te starten op basis van gunstige regelgeving, milieubewuste klanten en betrouwbare waterkracht, die goed is voor 58% van de energiemix van het land. Voertuigen zonder CO2-uitsoot betalen geen wegenbelasting, terwijl fossiele brandstoffen ongeveer 800 euro betalen voor elke ton CO2 die ze uitstoten.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl