• Home Slider01

Eskilstuna Zweden volvoDe zweedse voertuigenfabrikant Volvo CE heeft een speciaal onderzoekscentrum geopend dat zich richt op waterstof- en brandstofceltechnologie voor zware bouwmachines en ander materieel. Het bedrijf anticipeerd daarmee op de eigen ambitie om in 2040 volledig fossielvrij te zijn. Het nieuwe Fuel Cell Test Lab is gevestigd bij het Technisch Centrum van Volvo CE in Eskilstuna, 80 km ten westen van de Zweedse hoofdstad Stockholm.

“Brandstofceltechnologie is een belangrijke techniek die duurzame oplossingen mogelijk maakt voor zwaardere bouwmachines”, zegt Toni Hagelberg, hoofd Sustainable Power bij Volvo CE. “Het lab zal de Volvo Group ook wereldwijd van dienst zijn, aangezien het de eerste is die dit soort geavanceerde testen aanbiedt. Het is een opwindende stap om de ontwikkeling van brandstofceloplossingen te versnellen naar onze gezamenlijke visie voor een CO2-neutrale samenleving.”

Volgens Volvo CE speelt waterstof-brandstofceltechnologie, naast batterijtechnologie, een sleutelrol bij duurzame oplossingen. Batterij-elektrische oplossingen zijn ideaal voor werkzaamheden in binnensteden, maar kunnen onvoldoende vermogen leveren voor grote en zware machines. In deze omstandigheden is waterstof een veelbelovend alternatief.

“Waterstof kan op veel verschillende manieren worden geproduceerd en het is belangrijk om een goede levenscyclus-aanpak te hebben in de hele waardeketen”, zegt Hagelberg. “We zullen ons niet alleen met ons lab richten op het onderzoek en de ontwikkeling van fossielvrije constructieoplossingen, maar we gaan ook kijken naar hoe de waterstof zelf is geproduceerd. We streven naar zogenaamde groene waterstof geproduceerd uit hernieuwbare energie.”

Een brandstofcel werkt in principe net als een batterij, maar wekt zijn eigen elektriciteit ter plaatse op in plaats van extern te worden opgeladen. Dit betekent dat het een groter rijbereik kan leveren. Het is daarom beter inzetbaar voor langeafstandstransport en zwaarder materieel.

Een bijkomend voordeel van waterstof-brandstofceloplossingen is dat ze ook vrij zullen zijn van de traditionele geluidsoverlast van machines. Zonder verbrandingsmotor zijn waterstofmachines vergelijkbaar zijn met de lage geluidsniveaus van de elektrische compacte machines.

Het Fuel Cell Test Lab sluit aan bij de recente lancering van Cellcentric, een joint venture van Volvo Group en Daimler Truck. Doel van Cellcentric is om de kostbare ontwikkeling, productie en commercialisering gezamenlijk te versnellen, met name binnen het langeafstandstransport.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl