• Home Slider01

Hyundai XCIENT Fuel Cell nieuw in 2021Autofabrikant Hyundai komt deze zomer met een upgrade van de waterstofvrachtauto XCIENT Fuel Cell. Een verbetering is mogelijk door de grote hoeveelheid informatie die binnenkomt van ’s werelds grootste testmarkt voor vrachtverkeer op waterstof in Zwitserland. Daar zijn in de laatste drie maanden van 2020 bijna vijftig trucks op waterstof in gebruik genomen. Alle voertuigen rijden via een lease-constructie, zodat Hyundai continue kan beschikken over actuele prestaties van de relatief nieuwe techniek.

“Hyundai maakt gebruik van meer dan twintig jaar ervaring in brandstofceltechnologie om zijn visie op een milieuvriendelijke waterstofmaatschappij verder uit te dragen”, zegt Jaehoon (Jay) Chang, CEO en president van de divisie bedrijfsvoertuigen bij Hyundai Motor Company. "Met de vernieuwde XCIENT Fuel Cell zal Hyundai nog meer bijdragen aan de brede acceptatie van waterstof-elektrisch aangedreven bedrijfsvoertuigen." In Zwitserland rijden de supermarktketens Migros, Coop en Spar inmiddels met waterstofvrachtauto’s maar ook transporteurs die werken voor McDonalds, Nespresso en Swiss Post. Naast de 50 voertuigen die in 2020 zijn gaan rijden, komen er dit jaar ongeveer 150 bij. Zwitserse transporteurs hebben gezamenlijk inmiddels 1600 H2-trucks besteld die de komende vijf jaar worden geleverd.

Aan het gloednieuwe design van de vrachtauto is duidelijk te zien dat het een bijzondere wagen is. De V-vormige grille met zijn verchroomde details en multidimensionale patronen weerspiegelt de aanwezigheid van de waterstof-elektrische aandrijflijn, terwijl de blauwe kleur rond de grille de toepassing van milieuvriendelijke technieken nog eens extra versterkt. Gebruikers van de XCIENT Fuel Cell kunnen voortaan kiezen uit een 4x2-trekker of een 6x2-configuratie.

De XCIENT Fuel Cell is uitgerust met een brandstofcelsysteem van 180 kW en een ondersteunend batterijpakket. Twee 90 kW parallel gemonteerde brandstofcellen en zeven tanks met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 31 kg waterstof zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. De elektromotor van de waterstoftruck is goed voor 350 kW en een indrukwekkend koppel van maar liefst 2.237 Nm. Het tanken van waterstof neemt 8 tot 20 minuten in beslag, afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl