• Home Slider01

Europa H2tankstations trucksHoewel de eerste vrachtauto’s op waterstof in verschillende landen van Europa worden uitgerold, ontbreekt het op veel plekken nog aan de waterstof-tankinfrastructuur. Door de grotere vraag naar energie kunnen zware voertuigen geen gebruik maken van de bestaande infrastructuur voor vullen van waterstofauto’s. De European Automobiel Manufacturers Association ACEA wil dat de overheid dit probleem serieus aanpakt. “Transportbedrijven willen graag CO2-neutraal rijden, maar dan moet de tankvoorziening wel geregeld zijn.”

Op de afbeelding is te zien dat er voor zwaar verkeer in alle landen van Europa gezamenlijk 300 nieuwe tankstations met hoge capaciteit moeten bijkomen tussen nu en 2025. Vijf jaar later moet het totaalaantal op 1000 staan.  In 2030 moet op elke 200 kilometer langs het TEN‐T-kernnetwerk één waterstoftankstation beschikbaar zijn. Een waterstoftankstation voor vrachtwagens moet een dagelijkse capaciteit hebben van minimaal zesduizend kilo H2 met minimaal twee dispensers per station.

Om te garanderen dat in 2025 en 2030 in de hele EU het benodigde aantal waterstoftankstations beschikbaar is, moeten per lidstaat bindende doelen worden gesteld, aldus de ACEA.

De European Automobiel Manufacturers Association heeft uitgerekend dat in 2025 in Nederland 20 H2 tankstations voor vrachtverkeer moet staan, in België 7, in Luxemburg 2, in Frankrijk 35 en in Duitsland 85. (zie afbeelding voor alle landen van de EU en het Verenigd Koninkrijk)

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl