• Home Slider01

Neurenberg MannMAN, producent van zware bedrijfswagens, werkt volop aan de ontwikkeling van een vrachtauto op waterstof. In de Duitse stad Neurenberg is daarvoor een onderzoekscentrum ingericht. Man heeft haast en wil de eerste testvoertuigen deze zomer al laten rijden. Het bedrijf sluit voorlopig geen technologieën uit en onderzoekt de toepassing van waterstof in een brandstofcel en een verbrandingsmotor.

“MAN ziet waterstof als een interessante toevoeging”, zegt dr. Michael Bernath, ontwikkelaar bij MAN. “Er is de afgelopen jaren ongelooflijk veel gebeurd in deze technologie. Veel grote leveranciers bieden nu componenten voor brandstofcellen of complete systemen aan. We testen ze uitvoerig om goed voorbereid te zijn op een mogelijke realisatie van waterstoftrucks.” 

Bernath leidt een team dat intensief aan deze alternatieve aandrijving werkt. MAN is van plan om al in de zomer van 2021 twee prototype waterstoftrucks met verschillende brandstofcellen op de weg te brengen. Testrijders zullen met deze vrachtwagens duizenden kilometers rijden om praktijkgegevens te verzamelen om de zware voertuigen optimaal te kunnen inregelen. De volgende stap zou dan zijn om rond 2024 een demovloot te ontwikkelen om transportbedrijven in staat te stellen de trucks te testen in een normale werkomgeving.

Voor MAN is de waterstofontwikkeling niet geheel vrijblijvend. “Onze klanten vragen ons regelmatig naar waterstoftrucks. Er is grote belangstelling voor deze technologie. Het kan een fantastische aanvulling zijn”, laat Michael Bernath weten. “Wat transportbedrijven tot nu toe misten, zijn emissievrije vrachtwagens die voldoende actieradius hebben voor inzet in het langeafstandsverkeer. Dit is precies waar een brandstofcel of een waterstofverbrandingsmotor een interessante oplossing biedt.”

Bij de ontwikkeling van de vrachtauto’s op waterstof speelt de actieradius een belangrijke rol. MAN wil dat de voertuigen minimaal 800 km kunnen rijden op een volle tank die ook nog eens in een paar minuten moet kunnen worden gevuld. Met verschillende partners is MAN de ontwikkeling van de tankinfrastructuur aan het onderzoeken. Een belangrijke voorwaarde om de overschakeling naar emissievrije waterstof soepel te laten verlopen.

Michael Bernath beschouwt de ontwikkeling van MAN's eerste waterstof-brandstofceltrucks als een droom die uitkomt. Begin jaren 2000 had hij voor het eerst direct contact met brandstofcellen - indertijd als stagiair bij MAN. Nu, in 2021, is hij de hoofdingenieur die de eerste prototypes aflevert. “Dit kan zeker worden gezien als een hoogtepunt in mijn carrière.”

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl