• Home Slider01

Aberdeen jivebusIn steeds meer grote steden in Europa verschijnen bussen op waterstof in het straatbeeld. Hypermoderne voertuigen, met een grote actieradius, die geen schadelijke stoffen uitstoten. Dat scheelt enorm, want niet zelden worden deze voertuigen ’s morgens om 5 uur gestart en gaat pas na 12 uur ’s nachts de dieselmotor uit. Met schoon openbaar vervoer kan op korte termijn de luchtkwaliteit in grote steden snel verbeteren.

Om deze ontwikkelingen in gang te zetten is de Europese Unie enkele jaren geleden gestart met JIVE. Door busbedrijven een flinke subsidie te geven kunnen zij - economisch verantwoord- aanzienlijk duurdere waterstofbussen aanschaffen. Door hogere afnamevolumes kunnen busfabrikanten efficiënter produceren en gaat de kostprijs omlaag. Europa begon succesvol met JIVE, en al snel volgden JIVE 2 en Merlin. Deze laatste subsidie zorgt voor de ontwikkeling van de bijbehorende tankinfrastructuur.

De redactie van Waterstof Magazine kijkt in heel Europa mee hoe zeer succesvol met Europees geld wordt overgeschakeld naar emissievrij openbaarvervoer.

Het achtergrondverhaal leest u hier.

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl