• Home Slider01

Pau febus tankstationHet nieuwe tankstation voor Febus, de hypermoderne trambussen in Pau, heeft al maanden last van storingen. Bij het tankstation wordt waterstof geproduceerd via elektrolyse, op druk gebracht en daarna in de lange bussen gepompt. Door een storing in de electrolyser wordt er al sinds half april geen waterstof geproduceerd. Dat scheelt 268 kg groene waterstof per dag.

De storing heeft geen gevolgen voor de dienstregeling van de Febus. Alle voertuigen kunnen normaal worden ingezet, omdat ter overbrugging waterstof via de weg wordt aangevoerd in lange buistrailers. De technisch storingen zijn langdurig, de busmaatschappij ondervindt bij het oplossen van de storingen hinder van de maatregelen rond Covid-19. Technische teams uit Engeland, Noorwegen en Oostenrijk mogen niet zomaar het land in om de problemen met de toevoerdruk van de waterstof op te lossen.

Sinds december 2019 rijden 8 trambussen door de straten van de Zuid-Franse stad pau over een speciale busbaan van 6 kilometer met 14 haltes. Over het traject doet de bus 17 minuten. In de nacht worden alle bussen tegelijkertijd langzaam gevuld met een leidingsysteem dat over alle bussen loopt.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl