• Home Slider01

Monaco Boat InspectionEen grote teleurstelling bij de studenten van het van het Hydro Motion-team van de Technische Universiteit in Delft. De vliegende waterstofboot is op de tweede wedstrijddag ernstig beschadigd. Na een harde klap op de golven voor de kust van Monaco is het elektrisch systeem kapotgeslagen. Na uren onderzoek is het team in de nacht van vrijdag op zaterdag tot de conclusie gekomen dat herstel op korte termijn niet mogelijk is. En daarmee komt aan de deelname aan de Energy Boat Challenge in Monaco abrupt een einde, laat Esmée Gajadin zaterdagmiddag vanuit Monaco aan onze redactie weten.

Zoals waterstof Magazine eerder berichtte heeft het studententeam een boot met draagvleugels ontwikkeld die bij een snelheid van 22 kilometer per uur uit het water wordt gelift. Daardoor creëert het 1000 kilo zware vaartuig plotseling veel minder weerstand.

“Het was enorm schrikken, na de harde klap op de golven! Ik wist meteen dat het fout zat”, aldus piloot Gerard Wiegersma. Vervolgens kon de boot niet meer varen door een probleem met de zogenaamde wizard box: dit is een belangrijk elektronica onderdeel dat de spanning regelt. Het is nog onduidelijk waardoor dit gebeurde. De drie bestuurders zijn volgens de standaard veiligheidsprotocollen geëvacueerd door de veiligheidsboten. ”Gelukkig hadden we ons voorbereid op deze situatie, dus konden we snel en veilig uit de boot springen”, aldus derde piloot Daniel van Paassen.

Het innovatieve vaartuig op waterstof is daarna teruggesleept naar de haven waar het team begon aan het technisch onderzoek. “We hebben er alles aan gedaan om het probleem te vinden en op te lossen om de zaterdag alsnog te kunnen starten bij de lange afstandsrace, een onderdeel waarop het team volop heeft ingezet”, aldus hoofd elektronica Julian Sanders. “We hebben tot de late uurtjes doorgewerkt, maar tevergeefs, het elektrische systeem was te erg beschadigd om te repareren binnen één dag. Ongelofelijk jammer”.  

De Monaco Energy Boat Challenge bestaat uit drie verschillende races: de manoeuvreerbaarheid race op donderdag, coastal challenge op vrijdag en de lange afstandsrace op zaterdag. Het team heeft de manoeuvreerbaarheid race succesvol afgelegd, maar moest helaas opgeven tijdens de coastal challenge.

Zie ook: opvallende publiciteitsstunt van Delftse studenten

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl