• Home Slider01
Monaco HynovaEen week vol evenementen, uitwisselingen, races, successen, tegenslagen, triomfen en teleurstellingen bij de Monaco Energy Boat Challenge. Zoals Waterstof Magazine berichtte heeft het Delftse studententeam de race moeten verlaten wegens een ernstige storing in het elektriciteits-systeem. De andere vier teams kwamen zaterdag op de laatste wedstrijddag wel in actie, onder toeziend oog van de belangrijkste gasten, Prins Albert II en ontdekkingsreiziger Mike Horn.

De Open Sea Class onderging zaterdag de het zwaarste deel van de race tot nu toe. Er werden rondes gevaren op een parcours van 3 zeemijl (zo’n 5,5 km), de zwaarste duurtest tot nu toe. De grote afstand moest worden overbrugd op zo weinig mogelijk energie. Uiteindelijk presteerde de waterstofboot Hynova het beste, met vlak daarachter het Candelateam. Het team Tenderworks werd -ondanks het uitstekende resultaat- gediskwalificeerd voor het overtreden van de regels.

De winnaar Hynova 40 is een 12 meter lange boot ontworpen door de Franse Chloé Zaied, oprichter en CEO van Hynova en professionele schipper. Met een capaciteit van 12 passagiers is de Hynova 40 de eerste plezierboot die is uitgerust met REXH2 (Range Extender Hydrogen), een emissievrije, stille en hybride waterstof-elektrische technologie. Het team koos ervoor om deel te nemen aan de Open Sea Class om de maritieme offshore-industrie en de wereld te laten zien wat mogelijk is met waterstofenergie.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl