• Home Slider01

Hamburg LufthansaDe lucht- en ruimtevaartindustrie in Hamburg bereidt zich voor op het vliegen met waterstof. Daarom is het initiatief genomen voor het opzetten van een nieuw ontwikkelplatform. In de komende twee jaar zal Lufthansa Techniek samen met het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum (DLR), het Centrum voor Toegepast Luchtvaartonderzoek (ZAL) en Hamburg Airport uitgebreide onderhouds- en grondprocessen ontwerpen en testen voor de afhandeling van waterstof technologie. Voor dit doel wordt een vliegtuig van de Airbus A320-familie omgebouwd tot een stationair laboratorium.

Vloeibare waterstof (LH2) wordt in de ontwikkelingsafdelingen van grote vliegtuigfabrikanten steeds concreter als een duurzame brandstof voor toekomstige generaties commerciële vliegtuigen. Om de effecten van het gebruik van LH2 op onderhouds- en grondprocessen in een vroeg stadium te onderzoeken, bundelen Lufthansa Techniek, DLR, ZAL en Hamburg Airport nu hun uitgebreide praktische en wetenschappelijke expertise. 

"Hamburg is niet alleen een van de drie grootste luchtvaartclusters ter wereld, vorig jaar ontwikkelde de stad ook de duidelijke visie om een ​​belangrijke waterstofmetropool te worden", aldus Michael Westhagemann, senator voor economie en innovatie van de Vrije Hanzestad Hamburg. “Ik zie het dan ook als een logische en verheugende stap om deze twee kerncompetenties van Hamburg te combineren. De haven, de energiesector, de industrie en de hele mobiliteitssector zijn betrokken en bereiden zich voor op deze grensverleggende technologie. Met dit project zijn we nu ook een essentiële bijdrage leveren aan de transformatie van de luchtvaart naar een klimaat-neutrale mobiliteitsoplossing van de toekomst. Het duidelijke doel is om in Hamburg een waterstofeconomie op te bouwen die internationaal een leidende positie inneemt."   

In de eerste fase van het project streven de partners ernaar om tegen eind 2021 de meest urgente ontwikkelingsgebieden voor nader wetenschappelijk onderzoek te identificeren en op basis daarvan in praktijk te gaan testen. De praktische implementatie van het concept start begin 2022 en omvat de aanpassing van een buiten gebruik gesteld Airbus A320-vliegtuig. Deze zal worden uitgerust met een LH2-infrastructuur om te worden gebruikt als een volledig functioneel veldlaboratorium op de basis van Lufthansa Techniek in Hamburg. 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl