• Home Slider01

Baden Wurttemberg waterstoftreinDe eerste waterstoftrein in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg is sinds begin deze week realiteit. Op de Zollern-Alb-bahn, tussen de plaatsen Eyach, Hechingen, Gammertingen en Sigmaringen rijdt het komende half jaar een emissieloze trein op proef. Bij de feestelijke ingebruikname beschreef minister van Verkeer Winfried Hermann waterstoftreinen als het moderne antwoord op diesellocomotieven. “Dat de treinen, die alleen waterdamp uitstoten, zonder uitlaatgassen rijden en stiller zijn, is zeer prettig voor bewoners en gebruikers.”

De eerste officiële treinrit, met enkele hoogwaardigheid bekleders, begon met enige vertraging. De Coradia iLint-trein van Alstom arriveerde ruim tien minuten later dan gepland op het bestemmingsstation in Gammertingen, zo’n 60 km ten zuiden van Stuttgart. De moderne waterstoftrein moest wachten op een tegemoetkomende dieseltrein op het enkelsporige traject. De waterstoftrein rijdt naar verwachting tot eind februari op proef. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat hoopt hiermee informatie op te krijgen over de dagelijkse inzetbaarheid van treinen met waterstofaandrijving. Na de proef wordt besloten of de iLint definitief wordt ingezet.

"Met de praktijkervaring kunnen alternatieve aandrijvingen verder worden ontwikkeld", zei de minister van Verkeer van Baden-Württemberg, Winfried Hermann, bij de officiële presentatie tegen de regionale pers. “Moderne mobiliteit moet tegenwoordig klimaatvriendelijk zijn. Daarom heeft het rijk een integraal elektrificatieconcept voor het spoor opgesteld. Waar elektrificatie niet mogelijk is, zijn treinwagons met brandstofcellen of batterij-elektrische treinen het moderne antwoord op diesellocomotieven. Twee goede redenen waarom we nieuwe technologieën promoten: ze stoten lokaal geen schadelijke gassen uit en zijn nagenoeg geruisloos.

De H2-trein Coradia iLint kan de komende zes maanden laten zien of het voertuig geschikt is voor het dagelijks gebruik tijdens zowel warme zomerdagen als in het koude winterseizoen. In het gebied de Schwäbische Alb zijn hellingen een extra uitdaging. 

Het proefproject zou eigenlijk in mei al starten, maar is vertraagd door problemen bij de levering van waterstof. Tussentijds is er een alternatieve leverancier gevonden in Air Liquide, die voor het project de levering van groene waterstof en het mobiele waterstoftankstation op station Hechingen Landesbahn verzorgt. 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl