• Home Slider01

Zandvoort Forze DelftRoss Brawn, een zeer ervaren voormalig autotechnicus binnen de Formule 1, ziet waterstof als nieuwe brandstof voor racewagens. Dat liet de huidige directeur afgelopen weekend aan journalisten van de BBC weten. “Gezien de uitstoot moeten we in de toekomst naar andere oplossingen overschakelen, waterstof maakt daarbij een grote kans.” De raceauto’s moeten dan wel voor de hele race energie meenemen, het tanken van waterstof in de pitch is verboden.

De Formule 1 heeft zich gecommitteerd om in 2030 klimaatneutraal te zijn, maar een overstap naar voertuigen op batterijen sluit Brawn uit. De organisatie achter de F1 krijgt van milieuactivisten regelmatig het verwijt nog altijd evenveel schadelijke stoffen uit te stoten. Een oplossing wordt tot nu toe gezocht bij compensatie elders. Brawn kent deze kritiek. "We hebben een race van anderhalf uur, we hebben auto's met 1.000 pk, we zijn het toppunt van de autosport. Die knal krijg je niet zonder fossiele brandstoffen.”

Onderdeel van het racespektakel is ook het geluid. Volgens Brawn is dit onlosmakelijk verbonden met de autosport. Hij wijst erop dat de hightech turbohybride-motoren die sinds 2014 worden gebruikt om Formule 1-auto's aan te drijven, tot de meest efficiënte behoren die ooit zijn ontworpen in termen van het percentage brandstofenergie dat wordt omgezet in vermogen - een maatstaf die bekend staat als thermische efficiëntie. F1-motoren hebben een thermisch rendement van ongeveer 50%, terwijl benzinemotoren voor auto's over het algemeen rond de 30% liggen.

Waterstof in raceauto’s is niet nieuw, maar staat nog wel aan het begin van de ontwikkeling. Over drie jaar wil de ‘24 uur van Le Mans’ een eigen waterstofklasse hebben. Diverse autofabrikanten van over de hele wereld zijn al bezig hiervoor voertuigen te ontwerpen. In Nederland wil het Forze-team (foto) van de Universiteit in Delft aan deze race deelnemen. Daarvoor zijn onder andere Hyundai en Shell als nieuwe sponsors aan het team verbonden.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl