• Home Slider01

De Spaanse bMadrid Talgo treinedrijven Talgo en Repsol hebben een overeenkomst getekend om treinverkeer op waterstof op het Iberisch schiereiland te gaan ontwikkelen. Talgo is een beursgenoteerde Spaanse fabrikant van treinen en is actief in tientallen landen op nagenoeg alle continenten. Repsol is een beursgenoteerde energiegigant, van oorsprong actief in de olie- en gassector. Bij Repsol werken meer dan 24-duizend medewerkers wereldwijd.

Repsol is momenteel de grootste waterstofproducent in Spanje, exploiteert de grootste grijze waterstoffabriek in Europa en rolt tal van projecten uit in de industriële hubs waar het actief is, om een ​​belangrijke producent van hernieuwbare waterstof op het Iberisch schiereiland te worden. Repsol zal zijn logistieke infrastructuur gebruiken om hernieuwbare waterstof aan het spoorwegnet te leveren.  Repsol kondigde in november 2020 in zijn Strategisch Plan aan, dat het een leidende rol wil spelen in hernieuwbare waterstof, om voorop te lopen in de markt op het Iberisch schiereiland. Om doel te halen, wil het bedrijf tegen 2025 een geïnstalleerd vermogen van 400 MW hebben en tegen 2030 meer dan 1,2 GW.

Talgo ontwikkelt treinen op waterstof die het mogelijk maken om spoorlijnen koolstofarm te maken, vooral die van het secundaire netwerk dat niet geëlektrificeerd is. Daartoe is onlangs de Vittal One-trein ontwikkeld, een modulaire oplossing voor middellangeafstands- en forenzentreinen aangedreven door brandstofcellen. Het bedrijf is van plan om in november volgend jaar een eerste trein op het spoor te zetten waarmee het concept kan worden gedemonstreerd en gevalideerd in omstandigheden die vergelijkbaar zijn met die van commerciële exploitatie.

De alliantie tussen de twee bedrijven biedt een allesomvattende oplossing om hernieuwbare treinen op waterstof te realiseren. Talgo zal het ontwerp, de fabricage en de inbedrijfstelling van de nieuwe zelfrijdende treinen voor korte en middellange afstanden voor zijn rekening nemen, terwijl Repsol zijn infrastructuur voor de opwekking van hernieuwbare waterstof en de logistieke middelen van het bedrijf zal aanbieden om het spoorwegnetwerk te bevoorraden. Het bedrijf wil daarvoor in eerste instantie twee elektrolysers met een capaciteit van 100 MW bouwen in Cartagena en Petronor.

In de Spaanse routekaart voor waterstof is vastgelegd dat het land in 2030 twee treinverbindingen op waterstof wil laten draaien.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl