• Home Slider01

Tokyo dorpAls de laatste fakkeldrager vanmiddag 23 juli om 13 uur de Olympische vlam in het Japanse Nationale Stadion ontsteekt, markeert dit niet alleen het begin van de Spelen, maar ook een nieuw hoofdstuk in het streven van het land naar een duurzame toekomst. Waterstof zorgt er de komende weken voor dat het de atleten en de stadions aan niets ontbreekt. Waar warmte nodig is is waterstof de bron en waar stroom uit windparken en zonnevelden het even laat afweten levert waterstof energie. De Olympische en Paralympische spelen krijgen als bijnaam de Waterstof Spelen.

Tokyo 2020 wordt een grote groene show voor de brandstof van de toekomst. Waterstof is het meest voorkomende element in het universum en veroorzaakt geen CO2-uitstoot. Energieanalisten zijn van mening dat waterstof een van de beste mogelijkheden biedt om de uitstoot van luchtvaartmaatschappijen, scheepvaart en industrie te verminderen of te elimineren. "Met het enorme bereik en zichtbaarheid zijn de Olympische Spelen een geweldige kans om technologieën te demonstreren die kunnen helpen bij het aanpakken van de klimaatverandering", zegt Marie Sallois, directeur Duurzaamheid bij het Internationaal Olympisch Comité. "Tokyo 2020's presentatie van waterstof is slechts één voorbeeld van hoe deze Spelen zullen bijdragen aan dit doel."

Wereldwijde Olympische partner Toyota heeft een vloot van 500 FCEV Mirai-auto's op waterstof geleverd - hetzelfde model dat wordt gebruikt door het Internationaal Olympisch Comité op het hoofdkantoor in Zwitserland. Toyota heeft ook 100 Sora-bussen met een brandstofcel geleverd, ieder  met ruimte voor 79 passagiers. Een vloot vorkheftrucks op waterstof wordt gebruikt om zwaar materieel te vervoeren en er zijn nog eens 35 waterstoftankstations in de stad geïnstalleerd. In de regio Fukushima is een van 's werelds grootste waterstoffabrieken gebouwd. De fabriek in de stad Namie gebruikt tot 10.000 kilowatt zonne-energie om 900 ton waterstof per jaar te produceren.  Het Olympisch Dorp Tokyo 2020 is de eerste volledige waterstofinfrastructuur in Japan. Na de Spelen wordt het omgebouwd tot waterstofflats, een school, winkels en andere voorzieningen. 

In 2017 was Japan een van de eerste landen die een nationale waterstofstrategie aannam. Er wordt jaarlijks voor honderden miljoenen euro’s aan onderzoek gedaan naar de wijze waarop waterstof goedkoop geproduceerd, getransporteerd en efficiënt gebruikt kan worden. De waterstoflobby hoopt op een gelijk effect als in 1964, toen hebben de Olympische Spelen in Tokyo het hogesnelheidstreinsysteem als erfenis achtergelaten. Gehoopt wordt dat zich dat in 2021 met waterstof gaat herhalen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl