• Home Slider01

IJmuiden paulEen primeur voor Nederland. Gisteren was de Xcien Fuel Cell-truck van Hyundai voor het eerst te zien in Nederland. De vrachtauto was te bewonderen in IJmuiden bij een event van de Nederlandse maritieme beschermingsorganisatie Healthy Seas, waarmee Hyundai een sponsorschap is aangegaan. Waterstof Magazine kreeg een uitnodiging om het voertuig als eerste van dichtbij te zien en om de plannen van Hyundai voor mobiliteit op waterstof in Europa aan te horen.

Het voertuig dat in Nederland te gast was is de nieuwste versie van de H2-truck. Vanaf deze zomer hebben de vrachtauto’s een update gekregen, dat is ondermeer te zien aan het front van de truck. De Xcient is uitgerust met twee brandstofcellen van 90 kW, voor een totale capaciteit van 180 kW. De actieradius bedraagt 400 km, het tanken van een volle tank waterstof duurt ongeveer 8 tot 20 minuten en is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. De duurzaamheid van het brandstofcelsysteem en de algehele brandstofefficiëntie van het voertuig zijn verbeterd om beter te voldoen aan de eisen van klanten van commerciële wagenparken. De 350 kW electromotor levert een maximum koppel van 2.237 Nm. Zeven grote waterstoftanks bieden een gezamenlijke opslagcapaciteit van ongeveer 31 kg brandstof. Drie batterijen met een gezamenlijk vermogen van 72 kWh zorgen ervoor dat er voldoende energie geleverd kan worden tijdens de piekvraag.

De updates van de trucks is het resultaat van een testperiode van een half jaar in Zwitserland. Daar rijden inmiddels 46 zeer schone vrachtauto’s op de wegen voor uiteenlopende klanten als Swiss Post, McDonalds, Nespresso en de supermarktketens Migros, Coop en Spar. De vrachtautovloot wordt de komende jaren uitgebreid en loopt gelijk op met de uitbreiding van waterstoftankstations.

De joint venture Hyundai Hydrogen Mobility least de vrachtwagens aan de transportbedrijven. Eén vrachtwagen bespaart meer dan 63 ton CO2 in vergelijking met een gemiddelde dieselvrachtwagen per jaar.

Hyundai kijkt naar andere Europese landen waar het bedrijf de waterstoftrucks kan inzetten. Een goede tankvoorziening is daarbij essentieel.

Foto: Paul Bombeld van Waterstof Magazine bij de compleet geüpdatete waterstoftruck.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl