• Home Slider01

Swiss11Het aantal vrachtauto’s op waterstof in Zwitserland stijgt de komende maanden zeer snel. In de eerste 9 maanden van de uitrol van zeer schone H2-trucks zijn 46 voertuigen bij verschillende bedrijven in gebruik genomen. Met de data uit deze eerste serie voertuigen zijn in Korea enkele verbeterpunten doorgevoerd. Inmiddels wordt het nieuwste voertuig seriematig geproduceerd, Huyndai meldt korte levertijden.

In IJmuiden maakte Hyundai bekend dat er de komende vijf maanden 150 nieuwe Hyundai-trucks gaan bijkomen. Dat betekent dat er eind dit jaar bijna 200 waterstoftrucks op de Zwitserse wegen rijden. In het Alpenland rijden de supermarktketens Migros, Spar en Coop inmiddels met waterstofvrachtauto’s om hun winkels te bevoorraden. Voor bedrijven als Swiss Post, Nespresso en McDonalds rijden inmiddels ook schone en stille H2-trucks. De wagens presteren uitstekend, zowel op koude winterdagen als in de zomer. Bergpassen leveren geen problemen op voor de waterstofvrachtauto’s. De groene waterstof waarop de voertuigen rijden wordt opgewekt via waterkacht.

Door de opschaling in het productieproces komen er ook trucks beschikbaar voor andere Europese landen. Hyundai denk daarbij in eerste instantie aan Duitsland, Oostenrijk en Nederland. De voertuigen kunnen worden ingezet op plekken waar tankstations met hoge capaciteit beschikbaar zijn.

Vanaf deze zomer hebben de vrachtauto’s een update gekregen, dat is al te zien aan het front van de truck. De duurzaamheid van het brandstofcelsysteem en de algehele brandstofefficiëntie van het voertuig zijn verbeterd om beter te voldoen aan de eisen van transportbedrijven. De Xcient is uitgerust met twee brandstofcellen van 90 kW, voor een totale capaciteit van 180 kW. De actieradius bedraagt 400 km, het tanken van een volle tank waterstof duurt ongeveer 8 tot 20 minuten en is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. De 350 kW electromotor levert een maximum koppel van 2.237 Nm. Er kan maximaal 31 kilo waterstof worden opgeslagen onder 350 bar in 7 grote hogedruktanks, gestapeld achter de cabine. Drie batterijen met een gezamenlijk vermogen van 72 kWh zorgen ervoor dat er voldoende energie geleverd kan worden tijdens de piekvraag.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl