• Home Slider01

Groningen QbusssZes weken na de start van de grootste vloot van waterstofbussen in Nederland komen er tevreden berichten uit Groningen. “De innovatieve bussen van Van Hool doen wat is beloofd, de tankploeg, de chauffeurs en de passagiers zijn ronduit tevreden”, meldt Peter Mul, projectleider van OV-bureau Groningen Drenthe aan Waterstof Magazine.

“We merken wel dat we met z’n allen in een steile leercurve zitten”, zegt Mul. “Natuurlijk hebben we te maken met aanloopproblemen. Dat was voorzien en dat is ook precies de reden dat we als overheid samen met de betrokken marktpartijen onze nek uitsteken. We willen dat over een aantal jaren het rijden op waterstof een volwassen techniek is, voor iedereen beschikbaar. Daarin moeten we ons meten met dieseltechniek die in 100 jaar is geoptimaliseerd. Die sprong kunnen we alleen maken als je bereid bent om samen te leren, en dat blijkt razendsnel te gaan”.

Bij de waterstofbussen is alles zeer kritisch beveiligd en de fabrikanten willen op het gebied van veiligheid geen concessies doen. Daardoor leiden soms kleine software- of bedieningsproblemen al tot het afschakelen van de hele bus of het vulpunt. Projectleider Mul heeft ervaring met deze leertrajecten. “We kennen dat ook uit de beginperiode van de elektrische bussen; er moet meer op maat worden ingeregeld dan bij diesel en er moet ervaring worden opgedaan. Dat kan, dat lukt, maar dat vraagt wel aandacht en flexibiliteit van de betrokken partijen. Vervoerder Qbuzz heeft gelukkig inmiddels veel ervaring met de introductie van innovatieve voertuigen. De komst van de 20 waterstofbussen was goed voorbereid en knelpunten zijn snel opgelost.”

Inmiddels rijden er 22 bussen op waterstof in Groningen, 2 voertuigen werden in gebruik genomen in 2017 en 20 nieuwe in juni van dit jaar. Het OV-bureau en Qbuzz zien dat de waterstofbussen in die korte tijd al een snelle ontwikkeling hebben doorgemaakt. De nieuwe voertuigen zijn comfortabeler dan de eerste lichting, ze rijden beter, zijn lichter en makkelijker in onderhoud.  

Op het terrein van de busremise aan de Peizerweg hebben de bussen de beschikking over twee vulpunten. “In het begin was het nog even finetunen: nieuwe bussen, nieuw vulstation en een veel grotere schaal”, zegt Mul. “Zo waren er in de beginperiode communicatieproblemen tussen het vulstation en de bus. Soms vervelend, maar geen enkele partij in het waterstofteam wordt daarvan onrustig. We zijn met z’n allen bezig met zeer innovatieve technologie en dit hoort erbij. Hier in Groningen zijn we met de waterstofbussen zeer tevreden, en we hebben hiermee echt weer een stap gezet in de opbouw van het waterstofecosysteem in Noord Nederland.”

Midden in de vakantieperiode zijn niet alle voertuigen dagelijks op weg. In de studentenstad Groningen is het nu rustig, maar over een maand worden alle waterstofbussen dagelijks in de dienstregeling opgenomen.

Begin volgend jaar volgen in Noord Nederland nog 10 extra waterstofbussen, die getankt gaan worden bij een nog te openen publiek vulstation in Emmen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl