• Home Slider01

Nice waterstofbootDe eerste boot op waterstof van de Franse startup Hynova is de afgelopen maanden op verschillende plekken langs de Zuid Franse kust gespot. Dit is het eerste prototype van een boot die vaart zonder uitstoot van schadelijke emissies. Eigenaresse Chloé Zaied is zeer tevreden met de prestaties van het voertuig dat werkt met Open Source- technologieën. Andere bootontwerpers kunnen gebruik maken van de technische ervaring die met dit schip is opgedaan.

Het waterstofproject begon drie jaar geleden en anderhalf jaar later begon de bouw van de boot. In het begin ging het moeizaam vanwege de hoge kosten, maar uiteindelijk vaart er dan toch een zeer innovatief schip. Een van de belangrijkste pluspunten is het comfort. “Botenbezitters willen wel emissievrij varen en de natuur ontzien, maar uiteindelijk moet varen natuurlijk wel comfortabel zijn”, vertelt de blonde eigenaresse aan de regionale media. “Deze boot voldoet aan beide wensen. Maar er ligt ook nog wel een uitdaging. De Franse havens zijn niet uitgerust met een waterstoftankstation. Tot die tijd moet en tankauto waterstof komen brengen. Als waterstof in de scheepvaart wil doorbreken, zal er eerst een betrouwbare tankvoorziening moeten zijn.”

Met een topsnelheid van bijna 48 km per uur, een capaciteit van 12 passagiers en een vaartijd van 10-12 uur laat de boot goede prestaties zien. Onder de motorkap bevinden zich drie grote waterstoftanks en een brandstofcel ontworpen door EODev, een start-up, ontstaan vanuit de beroemde Energy Observer. In 25 minuten zijn de tanks weer vol.

Het gemeentebestuur van Nice, waar de boot deze zomer aan wal lag (foto) onderzoekt waar in de stad een fabriek voor de productie van groene waterstof kan komen. Hier kunnen dan boten en bussen waterstof tanken.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl