• Home Slider01

Saint Malo tankstationIn de maand augustus geeft de redactie van Waterstof Magazine een overzicht van langlopende waterstofprojecten die momenteel in ontwikkeling zijn. Vanaf september zijn we weer terug met dagelijks actueel nieuws.

De Franse startup EODev, fabrikant van stroomoplossingen op waterstof, presenteert een drijvend waterstoftankstation voor de scheepvaart. Daarmee reageert het bedrijf op ontwikkelingen in de maritieme sector. Verschillende fabrikanten van pleziervaartuigen hebben aangekondigd boten op waterstof te gaan ontwikkelen. EODev start daarom met de ontwikkeling van een maritieme tankvoorziening.

Het waterstoftankstation van EODev heeft twee elektromotoren van 50kW die het vaartuig voortstuwen. Per dag kan het tankstation zelf 129 tot 250 kg waterstof produceren, daarvoor is een 380 volt driefase aansluiting nodig die komt vanaf de kade. Op het schip is ruimte voor 90 tot 250 kg waterstof-opslag. Twee dispensers kunnen H2 leveren onder 400 bar. Deze druk wijkt af van de gebruikelijke 350 bar waarmee in de mobiliteit volop wordt gewerkt. 

EODev zie commerciële kansen voor drijvende waterstoftankstations bij commerciële havens, in het rivierengebied en bij jachthavens. Schepen kunnen er tanken, maar als het H2-station via de kade ook bereikbaar is voor zwaar transport, bussen of personenauto’s, levert tanken geen problemen op.

De Franse startup EODev uit de havenstad Saint-Malo aan het Kanaal is opgericht in maart 2019. In april heeft Toyota een belang in het bedrijf genomen dat ook stroomgeneratoren levert aan de scheepvaart. De Franse catamaranbouwer Fountaine Pajot en Hynova Yachts maken op hun waterstofschepen inmiddels gebruik van de H2-generatoren van EODev.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl