• Home Slider01

Los Angeles TTSI truckssIn de maand augustus geeft de redactie van Waterstof Magazine een overzicht van langlopende waterstofprojecten die momenteel in ontwikkeling zijn. Vanaf september zijn we weer terug met dagelijks actueel nieuws.

Vrachtautoproducent Nikola, gespecialiseerd in voertuigen op waterstof, heeft een intentieverklaring ondertekend met het Californische havenvervoerbedrijf Total Transportation Services (TTSI), dat werkt aan een emissievrije vloot. Het bedrijf zal twee vrachtauto’s op waterstof en twee op batterijen leveren aan TTSI. Als de proef slaagt zal het havenvervoerbedrijf 70 vrachtauto’s met een brandstofcel gaan aanschaffen. De voertuigen moeten vanaf 2022 worden geleverd. De Nikola Tre op batterijen zal voornamelijk worden gebruikt voor opdrachten op korte en middellange afstand, terwijl de waterstoftruck langere afstanden tot 800 km gaat afleggen en snel kan tanken.

Volgens TTSI doen maandelijks 13.000-14.000 vrachtwagens de haven van Los Angeles / Long Beach aan. De trucks stoten gezamenlijk ongeveer 2.600 ton stikstofoxide per jaar uit. "De Nikola Tre-trucks zijn precies het type emissievrije oplossing dat we in de haven nodig hebben", zegt TTSI-president Vic La Rosa in de aankondiging van de samenwerking. “Onze vrachtwagens zijn 18 tot 20 uur per dag operationeel, waardoor de voordelen van het Nikola-portfolio perfect aansluiten op onze behoeften. Vrachtauto’s met een brandstofcel zijn zeer geschikt voor intensief en langdurig gebruik."

TTSI maakt al bijna 10 jaar gebruik van vrachtwagens met brandstofcellen en heeft de voor- en nadelen van deze technologie uit de eerste hand ervaren. Om brandstofcellen op grotere schaal in te kunnen zetten moeten de hoge kosten- en de tankinfrastructuur nog wel worden opgelost.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl