• Home Slider01

Canada Railway CPRIn de maand augustus geeft de redactie van Waterstof Magazine een overzicht van langlopende waterstofprojecten die momenteel in ontwikkeling zijn. Vanaf september zijn we weer terug met dagelijks actueel nieuws.

Het spoorbedrijf Canadian Pacific Railway en Ballard, fabrikant van brandstofcellen, hebben aangekondigd een zware locomotief te gaan ontwikkelen op waterstof. De locomotief wordt ingezet in Canada, voor het vervoer van goederen van de kust naar het binnenland. Een bestaand voertuig zal worden omgebouwd naar waterstof, Ballard gaat daar zes modules voor leveren van 200 kilowatt per stuk, zodat er 1,2 megawatt elektriciteit beschikbaar is, naast een extra buffer in de accu’s.

“Canadian Pacific is er trots op om bij te dragen aan de ontwikkeling van emissievrije locomotieven”, zegt president en CEO Keith Creel van CP. "Hoe we onze treinen aandrijven is van belang voor onze klanten, werknemers, aandeelhouders en voor de gebieden waarin we actief zijn. Deze technologie biedt de mogelijkheid om de uitstoot van goederentreinen, die nu al de meest efficiënte methode zijn om goederen over land te verplaatsen, verder te elimineren." Nog dit jaar zal de ombouw van de locomotief in een werkplaats van CP beginnen, Ballard zal het project begeleiden.

Voor brandstofcelleverancier Ballard is de inzet van waterstoftreinen niet nieuw, in Europa zitten al brandstofcellen van de Canadese fabrikant in forensentreinen en in China in stadstrams.

Canadian Pacific is een transcontinentale spoorweg in Canada en de Verenigde Staten met directe verbindingen naar grote havens aan de west- en oostkust. 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl