• Home Slider01

Rotterdam kolkenzuigerEen wereldprimeur in de Nederlandse havenstad Rotterdam. Daar heeft de gemeente de eerste kolkenzuiger op waterstof in gebruik genomen. Het voertuig is gebouwd door Hyzon, het eerste Europese bedrijf dat waterstoftrucks seriematig bouwt.

Een kolkenzuiger is een vrachtwagen met een grote tank en een zuigarm. Kolkenzuigers worden hoofdzakelijk ingezet bij het reinigen van riolen. Kolken functioneren als buffer tussen de straat en het riool. Ze vangen vuil op en laten regenwater goed naar het riool doorstromen. Het tijdig ledigen van kolken is daarom van groot belang. In Rotterdam gebeurt dat nu emissievrij.

Binnen het project werkten Vervoer & Materieel Rotterdam, Holthausen Clean Technology, BekkerLaGram en Truckland samen. Het chassis is voorzien van o.a. een elektromotor, accupakket en waterstofmodule.

De waterstof wordt gemaakt door middel van een elektrolyse uit water. Door hierbij gebruik te maken van duurzaam opgewekte stroom uit natuurlijke energiebronnen zoals windenergie of zonnecellen, is er sprake van een volledig CO2 vrije aandrijving.
De opbouw is o.a. voorzien van een krachtige vacuümpomp, HD-installatie en een banaantank voor een goede gewichtsverdeling. Verder levert deze ECO-uitvoering een lager geluidsniveau en energieverbruik, door middel van sensoren en modules, laat Hans Wijnmaalen van Truckland weten.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl