• Home Slider01

Brussel waterstofbus MIVBDe Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB neemt deze maand de eerste bus op waterstof in gebruik. Sinds juli rijdt het voertuig al op proef in de stad om chauffeurs kennis te laten opdoen met innovatieve waterstoftechnologie. Vanaf deze maand gaat de bus daadwerkelijk meedraaien in de dienstregeling. Officieel wordt de bus twee jaar lang getest waarna de prestaties worden geëvalueerd.

Het voertuig wordt in die periode gehuurd van de Belgische busfabrikant Van Hool, die dan tegelijkertijd profiteert van de data die de MIVB aanlevert tijdens deze testfase. De bus rijdt zoals een klassieke elektrische bus, maar heeft een groter bereik van 300 tot 500 km. Waterstof wordt voorlopig getankt nabij het vliegveld Zaventem. Volgend jaar moet bij de busremise in Marly een mobiel waterstofstation worden geïnstalleerd door Eoly-Energy. “De test zal ons in staat stellen om meer te leren over het voertuig, het tanksysteem en het dagelijks beheer. Zo kunnen we bepalen of waterstof een optie is voor de bussen van de toekomst”, meldt CEO Brieuc de Meeûs van het vervoersbedrijf.

De nieuwe bus is een hybride voertuig met een lengte van twaalf meter van het type Van Hool A330. De bus telt 25 zit- en 48 staanplaatsen. Er is ook plaats voor een rolstoelgebruiker en een kinderwagen.

Het Belgische Van Hool bouwt als sinds 2005 waterstofbussen voor de Amerikaanse markt en sinds 2007 ook voor de Europese markt. Sindsdien heeft Van Hool 162 waterstofbussen verkocht, 21 in Noord-Amerika en 141 in Europa. In Nederland heeft vervoerder Qbuzz in de regio Groningen twintig waterstofbussen van Van Hool rondrijden.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl