• Home Slider01

Seoel Hyundai prijsDe Hyundai Motor Group is van plan om over zeven jaar van al zijn bedrijfswagenmodellen ook een uitvoering op waterstof op de markt te brengen. Daarnaast komt het bedrijf al over twee jaar met een brandstofcelsysteem van de volgende generatie. Dat heeft de autogigant uit Azië bekendgemaakt.

Op een persconferentie meldde Hyundai dat het doel is om tegen 2030 een prijsniveau voor brandstofcelvoertuigen te bereiken dat vergelijkbaar is met dat van een elektrisch voertuig op batterijen. Deze ambitie geldt voor zowel personenauto's als bedrijfswagens.

De groep met hoofdkantoor in Seoul heeft tientallen jaren ervaring in de waterstofsector en ontwikkelde in 1998 zijn eerste elektrische voertuig met brandstofcel. Vorig jaar lanceerde het bedrijf de XCIENT Fuel Cell, een zware vrachtwagen op waterstof. Deze wagens worden momenteel getest op de Zwitserse markt. Inmiddels rijden daar 48 trucks op waterstof, eind dit jaar moeten dat er 200 zijn.  Over de hele wereld verkoopt Hyundai de NEXO. Deze SUV met een brandstofcel werd gelanceerd in 2018.

Op het gebied van brandstofcellen meldt Hyundai dat het systeem van de volgende generatie in versies van 100 kilowatt en 200 kilowatt op de markt komt, waarbij de kosten met meer dan 50% worden verlaagd, het totale pakketvolume met 30% zou worden verminderd en het vermogen verdubbeld.

Foto: vrachtauto’s op waterstof van het type Hyundai XCIENT verlaten de fabriek in Zuid-Korea en zijn bestemd voor Zwitserland

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl