• Home Slider01

Luzern migros XcientPrecies een jaar na de introductie van de Hyundai XCient Fuel Cell in Zwitserland is de supermarkt-organisatie Migros zeer tevreden. Het bedrijf begon in eerste instantie met één voertuig, inmiddels is dat aantal gegroeid naar elf. Waterstof zal voorlopig echter niet het hele wagenpark van de retail-gigant gaan domineren. Afhankelijk van de omstandigheden kiest het bedrijf ook voor andere schone transportoplossingen.

Migros is vooral te spreken over de actieradius van de H2-trucks. Met een rijbereik tot 400 kilometer worden ze onbeperkt gebruikt voor lange afstanden, leveringsrondes aan winkels of ritten tussen leveranciers en distributiecentra.

Ook op het gebied van waterstoftankstations maakt Zwitserland vorderingen. In Centraal-Zwitserland en langs de oostwest-as zijn acht tankstations operationeel.

Een waterstoftruck van Hyundai is aanzienlijk duurder dan een gelijksoortig voertuig op diesel. De vrijwaarding van wegenbelasting maakt deze technologie uiteindelijk iets goedkoper dan fossiele brandstoffen. Migros gebruikt ook 78 vrachtwagens op biogas en 99 elektrische voertuigen.

Opvallend is dat Migros ook een groot deel van de goederenstroom per spoor vervoert. Maar liefst 50% van het intern transport gaat per trein, volgens de retail-organisatie de schoonste manier van transport. Producten komen per spoor naar regionale distributiecentra vanuit de eigen Migros productiebedrijven en nationale distributiecentra. Alleen op de eerste en laatste kilometers wordt dit transport nog verzorgd door schone vrachtwagens.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl