• Home Slider01

Hytruck NLBEDAchter de schermer wordt volop gewerkt aan de ontwikkeling van het project HyTrucks. Tientallen bedrijven spannen zich gezamenlijk in om de toekomst van zwaar wegvervoer emissievrij te maken. Te beginnen in de havens van Antwerpen, Rotterdam en Duisburg, want daar is de uitstoot het hoogst. Vervolgens komen de transportcorridors tussen deze steden aan bod.

“Voor een zware 44 tonner met een autonomie van minstens 800 kilometer zal waterstof het beste alternatief zijn voor fossiele brandstoffen in termen van actieradius, bijtanktijd, laadvermogen en TCO,” zegt Chris Lefrère, HyTrucks Project Manager vanuit WaterstofNet. “Momenteel is de businesscase voor waterstof in het zware wegvervoer nog heel moeilijk. De grote Europese fabrikanten hebben nog heel wat werk te gaan voor hun eerste commerciële aanbod van waterstofvrachtwagens de weg op kan. Maar ook het netwerk van waterstof tankstations voor vrachtwagens zit nog volop in de voorbereidende fase. Met HyTrucks hopen we deze processen te versnellen.”

De TCO van een waterstofvrachtwagen moet de komende jaren verder gaan dalen. “Momenteel is de TCO van een waterstoftruck twee keer zo hoog als die van een dieseltruck,” zegt Lefrère. “Belangrijk is dat de TCO van waterstofaandrijving daalt naarmate de technologie verder evolueert en het productievolume voor vrachtwagens en hernieuwbare waterstof toeneemt. Tegelijkertijd stijgt de TCO van voertuigen op diesel door de invoering van steeds strengere emissienormen, de verhoging van het aandeel hernieuwbare energie dat tankstations moeten leveren en de verplichte aanschaf van Emissions Trading Scheme certificaten. We schatten daarom dat, in combinatie met subsidies en fiscale voordelen voor zero emissie voertuigen, het verschil in TCO met diesel rond 2024 ongeveer gelijk zal zijn.  Nu is het ideale moment voor innoverende vervoersondernemingen om te participeren in HyTrucks.”

HyTrucks is een initiatief van waterstofleverancier Air Liquide waarbij de havens van Antwerpen, Rotterdam en Duisburg zich hebben aangesloten, evenals tientallen transporteurs en fabrikanten van waterstof-voertuigen. Het werkgebied omvat de havengebieden, de tussenliggende transport-assen en omliggende transporthubs.

Naast de 1000 vrachtwagens moeten op de belangrijkste routes 20 tot 25 waterstoftankstations komen met een hoge capaciteit. Het Vlaams Nederlandse WaterstofNet doet een deel van de projectbegeleiding.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl