• Home Slider01

Zaragossa CAF FabriekIn de fabriek van de Baskische treinenfabrikant CAF (foto) wordt deze maand begonnen met de ombouw van een trein van het type Cercanías Civia naar waterstof. Het voertuig rijdt van oorsprong op diesel en is in gebruik bij vervoersbedrijf Renfe. De ombouw maakt deel uit van het Europese project FCH2Rail waarbinnen 9 bedrijven samenwerken om elektrische treinen te laten rijden op niet geëlektrificeerde spoorlijnen.

De komende maanden zal in de fabriek in Zaragoza de dieselmotor worden vervangen door een bi-mode aandrijving waarmee het voertuig zowel electrisch als waterstof-electrisch kan rijden. De ombouw kost ongeveer een half jaar, daarna zal de schone trein aan een reeks proefritten beginnen. Data die uit het project beschikbaar komt zal worden gebruikt om nieuwe waterstoftoepassingen verder te ontwikkelen. Voor treinen op waterstof moeten nieuwe veiligheidseisen en nieuwe regelgeving worden opgesteld.

Het FCH2Rail-project wordt gefinancierd door de publiek-private vereniging FCH JU, met subsidie van de Europese Unie in het kader van haar programma Horizon 2020. Het consortium bestaat uit de Spaanse bedrijven Renfe Operadora, Adif, CAF en het National Hydrogen Centre; het Portugese IP (Infrastructuren van Portugal) en het Duitse DLR en STT. Toyota Motor Europe, zal het brandstofcelsysteem en de integratieondersteuning voor de demonstratietrein leveren.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl