• Home Slider01

villach bus waterstofÖBB Postbus, het bedrijf dat het openbaar vervoer verzorgt in de Oostenrijkse stad Villach, heeft een overeenkomst gesloten met Solaris voor de levering van vijf brandstofcelbussen. De bestelling volgt op een test met een waterstofbus in mei 2021 die positief is verlopen. ÖBB Postbus, de grootste busmaatschappij van Oostenrijk, heeft een optie op nog eens 35 bussen met een brandstofcel.  

De waterstofbussen van Solaris gebruiken de aan boord opgewekte energie in een brandstofcel. Met deze techniek kan het voertuig onder allerlei omstandigheden een afstand van zo'n 350 km volledig emissievrij afleggen. Koude periodes in de winter of steile bergwegen hebben geen invloed op de actieradius. De Poolse busbouwer Solaris zal de voertuigen eind november van dit jaar leveren. De innovatieve bussen worden ingezet in Villach, de hoofdstad van de Karinthische Alpen.

De aankoop van de bussen valt binnen het H2 Carinthia-project dat tot doel heeft de ontwikkeling van waterstoftechnologie in Karinthië te bevorderen. Niet alleen binnen de mobiliteit, maar ook bij industriële processen. Partners binnen het H2 Carinthia-project zijn de grootste vervoerders in Oostenrijk, lokale en regionale overheden en energiebedrijven. Het eerste waterstoftankstation van Karinthië valt ook binnen dit project.

“De start van een nieuw, waterstof-elektrisch hoofdstuk in de samenwerking met onze klant ÖBB Postbus is niet alleen een grote eer voor ons, maar het markeert ook een kans om de groene verandering in het openbaar vervoer in Oostenrijk te bevorderen door innovatieve oplossingen te bieden”, zegt Petros Spinaris , lid van de Raad van Bestuur van Solaris Bus & Coach. “Aangezien Oostenrijkse klanten belangstelling hebben getoond voor waterstof en elektrische technologie die in bussen wordt gebruikt, ben ik buitengewoon optimistisch over de ontwikkeling van duurzaam vervoer in dit deel van Europa”.

De ‘Solaris Urbino 12 waterstof’ heeft een brandstofcel van 70 kW en kan 37,5 kilo waterstof opslaan in verschillende tanks die op het dak zijn geplaatst. Een accu met een capaciteit van 30 kWh dient als bufferopslag voor de elektriciteit opgewekt uit waterstof in de brandstofcel en uit rem-energie. Solaris claimt een actieradius van zo'n 350 kilometer.

De Poolse busfabrikant meldt tot nu toe ongeveer 100 exemplaren van de Urbino 12 waterstofbus te hebben verkocht aan busbedrijven in Oostenrijk, Tsjechië, Frankrijk, Polen, Zweden, Italië, Nederland en Duitsland. In de Duitse steden Keulen en Wuppertal rijden de bussen inmiddels. In de Gelderse Achterhoek in Nederland gaan tien Solaris-bussen dit jaar rijden vanuit Doetinchem en twintig H2-bussen in de provincie Zuid-Holland.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen