• Home Slider01

Kobe japan australie waterstofKawasaki Heavy Industries in Japan meldt dat de eerste waterstoftanker ter wereld is vertrokken uit de haven van Kobe. Het schip is onderweg naar Australië om de eerste lading waterstof in vloeibare vorm op te halen. Rond eind februari is de Suiso Frontier dan weer terug in Japan. De test moet aantonen dat vloeibare waterstof veilig kan worden geproduceerd in Australië en geëxporteerd naar Japan.

Het is de eerste keer dat er ter wereld op grote schaal en intercontinentaal waterstoftransport plaatsvindt. Het schip vervoert waterstof in vloeibare vorm onder een temperatuur van –253 graden Celsius. Op deze manier kan 800 keer zoveel waterstof worden meegenomen dan in gasvormige toestand. De reis naar Australië duurt 16 dagen, de tanker moet in die periode 6000 km varen.

Het proefproject voor intercontinentaal waterstoftransport kost 320 miljoen euro, bijeengebracht door Kawasaki Industries, en de Japanse en Australische regering. Het lag in de bedoeling de eerste vracht waterstof al in het voorjaar te transporteren, maar door Covid-19 is er een vertraging opgetreden. 

Kawasaki Heavy Industries wil een belangrijke producent worden van tankers die waterstof kunnen transporteren over wereldzeeën.

De eerste waterstof die getransporteerd wordt is afkomstig uit bruinkool, de koolstof die vrijkomt wordt opgeslagen in lege gasvelden in de zeebodem. In de toekomst wil Australië grootschalig inzetten op de export van groene waterstof.

Een filmpje over de eerste reis richting Australië ziet u via deze link.

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen