• Home Slider01

Brussel CHP“Ondanks de naamsverandering van ‘FCH Joint Undertaking’ naar ‘Clean Hydrogen Partnership’ blijven de doelstellingen gelijk.” Dat zegt Jorgo Chatzimarkakis, CEO van Hydrogen Europe, de vereniging van de Europese waterstofindustrie. “De focus van Europa lag in de eerste jaren op schone mobiliteit en stationaire brandstofcellen op basis van waterstof, maar is tegenwoordig breder met ook een belangrijke rol voor waterstof in productieprocessen. De naamsverandering betekent niet dat er afscheid genomen wordt van het ondersteunen van waterstofprojecten binnen de mobiliteit.”

Ook onder een nieuwe naam van het voormalige FCH JU is 30% van de middelen nog steeds bestemd voor projecten op het gebied van mobiliteit, net als in de afgelopen periodes. Door het succes van individuele technologieën - ook in de transportsector - is de rol van waterstof binnen de energietransitie als geheel inmiddels erkend. Brandstofcellen blijven een essentieel onderdeel en zullen in de toekomst niet minder gesubsidieerd worden. Daarnaast wil de Europese Commissie ook een koolstofvrije Europese gasmarkt met bijbehorende grote productielocaties voor groene waterstof.  Waterstof - en hoe meer we beschikbaar hebben, hoe goedkoper het is om te gebruiken - is een cruciale manier om groene energie langdurig op te slaan en te transporteren.

Het nieuwe Clean Hydrogen Partnership stimuleert de komende jaren de ontwikkelingen van waterstof, maar geeft ook aan niet alleen op waterstof te vertrouwen. “Het is ook belangrijk om in de transportsector te kijken naar batterij-elektrisch. Maar niet eenzijdig en alleen, want de huidige ervaring maakt duidelijk dat concentratie op één infrastructuur het proces verlengt en ook duurder maakt. Waterstof zal vooral in de zware mobiliteit een belangrijke rol gaan innemen.”

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen