• Home Slider01

Aberdeen waterstoffietsen waterstofElectric Assisted Vehicles (EAV) lanceert een proef met vrachtfietsen met brandstofcellen uit bezorgdheid over de milieuvriendelijkheid van batterijen. De eCargo-fietsen van EAV zijn vierwielige voertuigen die worden aangedreven door een combinatie van trappen en elektriciteit, waardoor ze de voetgangerszones van fietspaden kunnen gebruiken en de uitstoot voor last-mile leveringen kunnen verminderen. Het in het Britse Oxfordshire gevestigde bedrijf heeft nu een waterstofversie van zijn 2Cubed-voertuigen ontwikkelt, omdat het zich zorgen maakt over de werkelijke milieu-impact van batterijen en hun gewicht.

"Het is een simpel feit dat de grondstoffen voor de productie van batterijen schaars zijn", zegt Adam Barmby, CEO en oprichter van EAV. “Met de EVAH2Cubed eCargo-fiets op waterstof richten we ons op gewichtsvermindering, waardoor we minder energie verbruiken en dus minder batterijen nodig hebben.” Het ontwerp van EAV maakt gebruik van een brandstofcel in de aandrijflijn, die elektriciteit opwekt om een ​​klein batterijpakket te voeden, waarbij alleen water als bijproduct ontstaat.

Tot de belangrijkste klanten van het bedrijf tot nu toe behoren Asda en Ocado. De ombouw van zes batterijelectrische fietsen naar zes EVAH2Cubed eCargo-fietsen gaat dit jaar van start. De ontwikkeling past ook nauwgezet binnen het beleid van de Britse regering om het transport te verduurzamen door gebruik te maken van waterstof.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen