• Home Slider01

Carcasonne Citroen waterstof

In de vakantieperiode blikt de redactie terug op het meest interessante waterstofnieuws van het afgelopen half jaar. 

Waterstof magazine schrijft in februari dat er positieve berichten komen uit Frankrijk. Autofabrikant Stellantis meldt dat de klant Suez zeer tevreden is over de nieuwe Citroën ë-Jumpy Hydrogen. De afgelopen maand heeft Suez de bestelwagen op waterstof intensief gebruikt en de chauffeurs zijn zeer tevreden. Dankzij de slimme inbouw van de brandstofcelonderdelen behoudt ë-Jumpy Hydrogen zijn complete laadvolume. 

Onderhoudsmedewerkers van SUEZ in de Zuid-Franse stad Carcassonne reden in de maand januari met ë-Jumpy Hydrogen. Het voertuig is ingezet op de bouwplaats, bij het aanvullen van kleine en grote materieelvoorraden en bij noodreparatiewerkzaamheden in het geval van een waterlek. Voor Suez is het een absolute noodzaak om 24/7 een voertuig beschikbaar te hebben met voldoende rijbereik. De bestelwagen op waterstof legt geen enorme afstanden af, maar wordt wel zeer intensief gebruikt. Het voertuig wordt over het algemeen voor meer dan de helft van hun volume geladen en de lading is vaak meer dan 200 kg. Dankzij het snelle tanken is het voertuig bijna permanent operationeel. Binnen drie minuten zijn de tanks weer onder 700 bar gevuld. De tankinhoud bedraagt 4,4 kilo. Daarnaast beschikt het voertuig nog over een 10,5 kWh-accu, die een reserve van 50 km biedt als de waterstoftanks leeg raken. De accu is eenvoudig 's nachts op te laden aan een standaard 220V-stopcontact.

44% van de gebruikers van bestelwagens meldt regelmatig ritten te hebben van 300 km of meer. Met een actieradius van 400 km voldoet de Citroën ë-Jumpy Hydrogen aan deze behoefte.

Voor de Franse autofabrikant is deze stap naar waterstof een belangrijke voor de toekomst. “Citroën Ë-Jumpy Hydrogen markeert een nieuwe stap voorwaarts in de elektrificatiestrategie van het merk”, zegt Richard Meyer, Strategie & Internationale Ontwikkeling van Citroën. “Het completeert ons assortiment emissievrije lichte bedrijfsvoertuigen, het grootste op de markt. Deze nieuwe oplossing combineert zowel lithium-ionbatterij- als brandstofceltechnologieën om te reageren op intensief gebruik door professionals, dankzij een waterstoflaadtijd van slechts drie minuten en een rijbereik van 400 km. Deze technologie zal de komende jaren een essentiële rol gaan spelen.”

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen