• Home Slider01

Zuid Afrika mijnvoertuig waterstof

In de vakantieperiode blikt de redactie terug op het meest interessante waterstofnieuws van het afgelopen half jaar. 

Waterstof magazine schrijft in februari dat Fitst Mode, een startup uit Seattle, een brandstofcelsysteem heeft geleverd voor een mijnbouwtruck. Het H2-systeem met een gewicht van 24 ton en een prijs van 5 miljoen dollar is geplaatst in een van de grootste voertuigen ter wereld. De as van de wielen zit op twee meter hoogte, de mijnbouwtruck is tien meter hoog en verbruikt 800 liter diesel op een werkdag. Een enorme kraan heeft de oude dieselmotor vervangen door een emissievrij brandstofcelsysteem. 

Het brandstofcelsysteem is geproduceerd in Seattle en met een speciaal vrachtvliegtuig, waarvan de complete neus kan worden opgeklapt, naar een platinamijn in Zuid-Afrika gevlogen. Voor de eigenaar van het mijnbouwbedrijf Anglo American PLC,  is de ombouw naar waterstof een proef. Als het lukt het voertuig op 100% waterstof te laten overschakelen wordt een enorme hoeveelheid CO2 bespaard. Het bedrijf overweegt dan ook veel meer van de 400 trucks die het wereldwijd exploiteert, te gaan ombouwen. 

De test is zit boordevol onzekerheden. Er zijn wereldwijd proefprojecten om treinen, veerboten en grote vrachtwagens op waterstof te laten rijden, maar nog niemand heeft ervaring met een​ extreem grote vrachtwagen in een stoffige put die regelmatig trilt door explosies. "Het is beslist geen laaghangend fruit", zegt Chris Voorhees, de president en hoofdingenieur van het brandstofcelsysteem First Mode uit Seattle. De brandstofcel zelf komt uit de fabriek van Ballard.

Waterstof wordt ter plaatse gemaakt. Bij de platinamijn in Mogalakwena in Zuid-Afrika ontwikkelt de Franse energiegigant Engie een ​​waterstofsysteem om waterstof te produceren en het voertuig te kunnen tanken. Aan de basis staat een 100 megawatt zonne-energiecentrale die over twee jaar klaar moet zijn.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen