• Home Slider01

BMW historie waterstofVorige week bracht Waterstof Magazine het bericht dat BMW in het noorden van Zweden, direct bij de poolcirkel, een BMW X5 op waterstof aan het testen is. Onder barre omstandigheden wordt het voertuig met een brandstofcel aan praktijktesten onderworpen. Autokenners weten dat dit niet de eerste keer is dat het Duitse automerk naar buiten brengt onderzoek te doen naar waterstoftoepassingen. Inmiddels heeft het bedrijf al vier decennia ervaring met de brandstofcel en voertuigen met een waterstof-verbrandingsmotor.

De flirt met waterstof is voor BMW niet geheel vrijblijvend. Het automerk heeft nu eenmaal veel gebruikers die dagelijks lange afstanden afleggen en pittig rijden. Met een voertuig op batterijen is dat onmogelijk. En dan staat de vraag nog open of batterijen goed zijn voor het milieu en of er voldoende grondstoffen te vinden zijn om de wereld op batterijen te laten rijden.

Het rijden op waterstof is voor nagenoeg alle bestuurders zeer herkenbaar. Je rijdt naar een tankstation en vier minuten later kun je weer 600 kilometer vooruit. BMW zag dat 40 jaar geleden al, maar heeft verzuimd echt door te drukken met waterstofontwikkelingen. En dan speelde de tankinfrastructuur ook nog een remmende rol.

Maar de tijden zijn veranderd. In Duitsland zijn inmiddels bijna 100 waterstoftankstations operationeel, vaak gelegen bij belangrijke kruisingen van snelwegen. En in heel Europa komen er de komende jaren in hoog tempo H2-stations bij. In 2022 probeert BMW het daarom opnieuw met waterstof, nu met de BMW X5.

Auteur Willeme van Autoblog heeft zich verdiept in de 40-jarige relatie tussen BMW en waterstof. Een prachtig overzicht, met veel foto’s van waterstofvoertuigen uit een ver verleden, vindt u via deze link.

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen