• Home Slider01

Alstomm Engie lokomotiefDe Franse treinfabrikant Alstom en Engie gaan samenwerken om goederentreinen, die nu nog op diesel rijden, te vervangen door voertuigen op waterstof. De emissievrije locomotieven moeten worden ingezet op niet geëlektrificeerde spoorlijnen. Alstom wordt verantwoordelijk voor de schone voertuigen en Engie zorgt voor groene waterstof en de tankvoorziening.

Alstom gaat zich bezighouden met een waterstofoplossing op basis van een krachtig brandstofcelsysteem. Dat systeem zal meer vermogen moeten leveren dan de Coradio iLint waterstoftrein die nu al in het noorden van Duitsland rijdt. De bedrijven kennen elkaar al van de test met dezelfde waterstoftrein in het noorden van Nederland in maart 2020. Daar heeft het voertuig meerdere dagen op proef gereden tussen de steden Groningen en Leeuwarden. Engie zorgde daar voor het tijdelijke tanksysteem.

“Onze ambitie is om de adoptie van waterstof in de spoorwegindustrie te versnellen door innovatieve oplossingen te ontwikkelen die helpen bij het vergroenen van zware mobiliteitsactiviteiten, zoals het goederenvervoer per spoor”, zegt Raphaël Bernardelli, Vice President, Corporate Strategy, Alstom. “Om de evolutie van de waterstofspoorsector te helpen stimuleren, moeten we belanghebbenden verzamelen, en dit is precies waarom we hebben besloten om samen te werken met Engie”. 

Voor Engie past dit partnerschap binnen de doelstelling om de zware mobiliteitsmarkten te voorzien van hernieuwbare waterstof, dankzij de eigen beoogde productiecapaciteit van 4 GW tegen 2030. Het bedrijf is een pionier in de ontwikkeling van een waterstofeconomie op industriële schaal. Engie heeft 200 mensen in dienst die zich uitsluitend bezighouden met de ontwikkeling van de nieuwe waterstofeconomie.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen