• Home Slider01

Duisland volkswagen waterstofHoewel de topman van Volkswagen zich publiekelijk afzet tegen waterstof blijkt het bedrijf in het geheim toch te werken aan een voertuig op H2. Dat blijkt uit een patent dat de automaker heeft aangevraagd op een keramisch membraan in plaats van het gebruikelijke plastic membraan dat concurrenten Hyundai en Toyota in hun waterstofauto’s gebruiken. Volgens Duitse media betekent dit dat personenauto’s op waterstof daarmee een actieradius tot 2000 km kunnen halen. Dit zou een spectaculaire doorbraak zijn.

Het nieuws is opmerkelijk. VW-baas Herbert Diess (foto) heeft in het verleden herhaaldelijk verklaard dat hij brandstofceltechnologie niet toekomstbestendig acht. Met name een tweet van vorig jaar gericht aan prominente politici was daarover duidelijk. “De waterstofauto is bewezen niet de klimaatoplossing. Elektrificatie heeft de overhand in het vervoer. Onzinnige debatten zijn tijdverspilling, luister alsjeblieft naar de wetenschappers.”

Binnen het bedrijf wordt echter gewoon doorgewerkt aan brandstofceltechnologie. VW doet dat samen met het Saksische bedrijf Kraftwerk Tubes GmbH, meldt Business Insider . Directeur Sascha Kühn licht in een recente uitgave de innovatie toe. “Het belangrijkste verschil met de brandstofcellen van Hyundai en Toyota is dat we vertrouwen op een keramisch membraan in plaats van het gebruikelijke plastic membraan. Wij van Kraftwerk Tubes zijn de enige fabrikant van deze technologie die het keramische membraan zo maakt dat de brandstofcel snel opgestart kan worden. Onze voordelen ten opzichte van de “polymeer” brandstofcel zijn enerzijds de lagere productiekosten en het feit dat er geen platina wordt gebruikt.”

Kraftwerk Tubes levert daarbij de kerntechnologie en ontwikkelt deze vervolgens samen met de ingenieurs van de autofabrikant. Aansluitend wordt het geïntegreerd in voertuigen. Volkswagen richt zich daarbij op bestelwagens en personenauto’s.

Waarom publiekelijk afstand wordt genomen van waterstof in voertuigen blijft voor Kühn onduidelijk. “Mogelijk om de concurrent op een dwaalspoor te zetten, maar batterij-elektrisch gaat het waarschijnlijk niet worden. Qua actieradius zou de door ons ontworpen brandstofcel baanbrekend moeten zijn. We kunnen tot 2000 kilometer afleggen op één tank.”

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen