• Home Slider01

California truckEen samenwerkingsverband tussen de Franse bedrijven Symbio, Michelin en Faurecia gaan in Californië een klasse 8-truck ontwikkelen die gaat rijden op waterstof. Het schone voertuig moet op termijn een oplossing bieden voor het vervuilende regionale transport met dieselvrachtauto’s. De California Energy Commission subsidieert het project met de naam ‘Symbio H2 Central Valley Express’  met een bedrag van 1,85 miljoen euro.

Het primaire doel is om meer gegevens te verzamelen over trucks op waterstof om ontwikkelingen te versnellen. Belangrijke systemen zoals een brandstofcelsysteem, waterstofopslagsysteem en banden met lage rolweerstand zullen op een bestaand chassis worden gemonteerd. Via telemetrie zullen het energieverbruik en gegevens over de prestaties worden verzameld en geanalyseerd.

Tankspecialist Faurecia gaat de vijf hogedruktanks voor waterstofopslag leveren. Opvallend is dat deze geschikt zijn om waterstof op te slaan onder 700 bar. Op de meeste plekken in de wereld rijden vrachtauto’s met opslagtanks van 350 bar.  

Michelin zal banden met een lage rolweerstand leveren die veiligheid, een lange levensduur, milieubescherming en een groter laadvermogen combineren. Deze technologisch geavanceerde banden, aangepast voor zwaar transport, moeten ervoor zorgen dat het voertuig minder energie verbruikt.

Brandstofcelspecialist Symbio ontwerpt, ontwikkelt en integreert de heavy-duty brandstofcelaandrijflijn die geschikt is voor lange afstanden. Symbio is een gezamenlijke dochteronderneming van Faurecia en Michelin. Het bedrijf is een wereldwijde fabrikant van waterstofbrandstofcellen.

GTI, een toonaangevende onderzoeks- en opleidingsorganisatie, zal de subsidieadministratie leiden, technisch inzicht en programmabeheer bieden en gegevens verzamelen. 

Vanaf de tweede helft van 2023 zal de truck gedurende 12 maanden rijden tussen Inland Empire, halverwege Los Angeles en Las Vegas, en San Joaquin Valley nabij San Francisco. De afstand tussen deze twee plaatsen is ongeveer 650 kilometer en bestaat voor het grootste deel uit woestijn. Air Liquide, Shell en Trillium zorgen voor de waterstof-tankinfrastructuur.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen