• Home Slider01

VS San Francisco vliegtuig waterstof Een doorbraak voor waterstof in de luchtvaart. De bedrijven HyPoint en GTL melden een zeer lichte waterstoftank voor vliegtuigen te hebben ontwikkeld. De tank heeft geen moeite met waterstof in vloeibare vorm, bij een temperatuur van 253 graden onder nul. Omdat de energiedichtheid van H2 dan met de factor 800 toeneemt, kan het vliegtuig met energie opgeslagen in dezelfde ruimte tot vier keer zover vliegen.

Gewicht is de grote vijand in de luchtvaart. Vliegen op batterijen wordt dan ook niet gezien als een oplossing voor de emissievrije luchtvaart van de toekomst, waterstof in vloeibare vorm wel. HyPoint, gevestigd in Californië aan de Baai van San Francisco, en Gloyer-Taylor Laboratories (GTL) uit de staat Tennessee, claimen de uitvinding van de ultralichtgewicht cryogene tanks, gemaakt van onder meer grafietvezelcomposieten. HyPoint meldt dat vliegtuigen met een brandstofcel in de toekomst tot vier keer zo ver kunnen vliegen met hetzelfde volume waterstof in vergelijking met kerosine. De operationele kosten zijn ook nog eens 50% minder. Geluidsoverlast is verleden tijd en van CO2-uitstoot is geen sprake.

In een persbericht geeft HyPoint het voorbeeld van een typische De Havilland Canada Dash-8 Q300, die met 50-56 passagiers ongeveer 1.558 km vliegt op vliegtuigbrandstof. Op basis van een theoretisch analyse kreeg het toestel een brandstofcel en een GTL-composiettank. Daarmee kon hetzelfde vliegtuig tot 4.488 km vliegen. Dit is de grootste wens van alle vliegmaatschappijen over de hele wereld.

De volgende uitdaging is de tanks verder te ontwikkelen en een certificaat te krijgen van de luchtvaartautoriteit.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen