• Home Slider01

Hoofddorp LH2 EuropeDe Nederlandse bedrijven C-Job Naval Architects en LH2 Europe hebben een tanker ontwikkelt voor het grootschalig transporteren van vloeibare waterstof. Door grootschalig vervoer blijven de transportkosten per kilo laag. Het schip moet gaan varen tussen Schotland en Duitsland.

LH2 Europe specialiseert zich in het transport van vloeibare waterstof en levert aan landen die veel energie nodig hebben. De initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat er alleen voldoende schone energie kan worden aangevoerd als dit grootschalig gebeurt.  

“Waterstof speelt een belangrijke rol in onze energietoekomst. Het is aan ons hoe snel we dat kunnen realiseren. LH2 Europe heeft als doel om een volledige vloeibare waterstof toeleveringsketen in 2027 klaar te hebben,” zegt Dr. Peter Wells, CEO van LH2 Europe. “In de beginperiode zijn we van plan om 100 ton groene waterstof per dag te leveren en we zullen productie opvoeren naar 300 ton per dag binnen een periode van drie jaar, afhankelijk van de vraag. De huidige schepen kunnen waterstof niet leveren op de schaal die wij verwachten die nodig zal zijn om de behoeften van de markt te vervullen,” voegt hij toe.

LH2 Europe heeft in samenwerking met C-Job Naval Architects een initieel ontwerp ontwikkeld voor een waterstoftanker van 141 meter met een capaciteit van 37.500 m3. Daarbij kwamen de initiatiefnemers voor flinke uitdagen te staan. Vloeibare waterstof brengt unieke uitdagingen met zich mee bij het ontwerpen van een schip. LNG-tankers gebruiken ballastwater om genoeg diepgang te creëren om het gewichtsverlies na levering te compenseren. Vloeibaar waterstof heeft voldoende energiedichtheid per eenheid volume voor veel toepassingen, maar is 20 keer lichter dan LNG. Daarom is een unieke oplossing bedacht voor het transport per schip. Er is een trapeziumvormig rompontwerp gemaakt dat voldoende dek-ruimte creëert voor de tanks zonder dat er ballast nodig is.

Het schip zal worden uitgerust met drie opslagtanks voor vloeibare waterstof met een totale capaciteit van 37.500 m3. De tanks zullen een veel lagere boil-off hebben dan de tanks die nu worden gebruikt in de scheepvaart, door het gebruik van een vacuüm voor isolatie. De relatieve kleine hoeveelheden vloeibare waterstof die onderweg verdampen worden opgevangen en direct gebruikt in brandstofcellen aan boord, welke waterstof omzetten in elektriciteit en water. Hiermee wordt direct energie geleverd aan de voortstuwingssystemen van het schip, waardoor er alleen nog water wordt uitgestoten. Hiermee is niet alleen de productie, maar ook het transport van vloeibaar waterstof volledig emissie neutraal.

Het schip zal naar verwachting zes maanden voor de eerste levering van waterstof in 2027 gereed zijn.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen