• Home Slider01

Sanremo Italië Bus waterstofEen waterstofschandaal in Italië. Het busbedrijf Riviera Trasporti stopt met onmiddelijke ingang met een project met vijf bussen op waterstof, een onbereikbaaar waterstoftankstation langs een bergweggetje (foto) en een productielokatie. 7,3 miljoen euro gemeenschapsgeld is verdwenen via duistere deals. Dat betekende bijna het faillissement van het regionale vervoersbedrijf. Dankzij het ingrijpen van plaatselijke bestuurders rijden er nog steeds bussen in de regio San Remo, maar wel op fossiele brandstof. Deze week maakte de voorzitter van de raad van bestuur van het busbedrijf Giovanni Barbagallo het einde van het project bekend.

Het project met vijf bussen op waterstof in Italië is uitgedraaid op een complete mislukking. Ruim drie jaar geleden werden in de stad San Remo de bussen feestelijk in gebruik genomen, maar het High V.LO City- project draaide in Italië uit op een financieel drama. Het vervoersbedrijf Riviera Trasporti investeerde vier miljoen, vanuit Europa kwam daar nog eens 3,3 miljoen bij. De afgelopen jaren stonden twee bussen te verpauperen, een is er helemaal verdwenen en twee zijn er nooit gearriveerd. Riviera Trasporti heeft vanuit de regionale overheid de afgelopen jaren extra financiële ondersteuning gekregen, anders was de kans groot dat het bedrijf failliet was gegaan. Eerder deze week is het Italiaanse waterstofdrama helemaal gestopt.

Het verhaal werd enkele jaren geleden als zeer innovatief gepresenteerd. Riviera Trasporti, eigendom van de provincie en de stad San Remo, wilde met goedkeuring van de regio Ligurië vijf vervuilende dieselbussen vervangen. Ruim 7 miljoen euro werd geïnvesteerd. Direct bij de start van het project werden van de vijf geplande bussen er al twee direct teruggestuurd wegens geldgebrek. Voor de overige drie betaalde het vervoersbedrijf 1,2 miljoen euro per stuk. In november 2018 werden de bussen officieel gepresenteerd en een maand later zijn ze in gebruik genomen op de lijn San Remo-Taggia, een traject van 14 kilometer. Nog geen vier maanden later werden de bussen weer uit de dienstregeling genomen. In februari 2020 werd het eindrapport door de Italianen aangeboden aan de Europese subsidieverstrekker FCH-JTU met het verzoek het bedrag over te maken. Volgens het vervoersbedrijf hebben de bussen tot 31 december 2019 meer dan 100.000 km in lijndienst afgelegd. In werkelijkheid stonden ze na zes maanden al stil.

Ook het waterstoftankstation is op een mislukking uitgelopen. In de Armea-vallei een tankstation gebouwd langs een bergweg die al moeilijk te bereiken is voor een gewone personenauto’s (foto). Hier moesten de meer dan 10 meter lange bussen, gebouwd door de Belgische busfabrikant Van Hool, gaan tanken. Het lag in de bedoeling de benodigde waterstof op dit terrein te produceren. Dat onderdeel van het project bleek echter veel te duur. Waterstof is er nooit geproduceerd en het aanvoeren van waterstof door Air Liquide vanuit Frankrijk was zeer kostbaar. In de loop van 2017 werd de bouw van het tankstation voltooid. Er volgde een testperiode van een jaar en in november was het tankstation -volgens opgave richting de Europese subsidieverstrekker- volledig operationeel. Tot deze week er nog ieder jaar 44 duizend euro huur betaald voor deze locatie. Het hek is al langere tijd hermetisch gesloten, het tankstation ligt er verlaten bij.

Extra miljoenen-investeringen van de regio en liefdadigheidsorganisatie Carige Foundation konden ternauwernood voorkomen dat Riviera Trasporti failliet ging op dit waterstofproject. Eind vorig jaar werd bekend dat door financiële chaos bij het bedrijf de lonen van de werknemers niet meer kunnen worden betaald. Deze week is het project definitief gestopt.

De fotogalerij met foto’s van de bussen en het verlaten tankstation vindt u via deze link

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen